Det är dags att rösta fram Årets Klassiker 2015! Här är kandidat nummer 2, Marcus Anderssons Citroën DS från 1968!
Under 2015 firades Paddan flitigt eftersom 60 år gått sedan bilen för första gången visades på Parissalongen hösten 1955. Men det skulle dröja till 1956 innan de allra första kunderna fick sina bilar levererade så vi kan gott fortsätta fira även 2016.
En förtrollad natt åkte vi runt i en av de mest eftertraktade varianterna, en DS21 Pallas från 1968. Gatljusen speglades i den metallicgrå lackeringen vid namn Gris Palladium och den konjaksfärgade läderklädseln såg extra inbjudande ut.
Bilen såldes ursprungligen i Frankrike, flyttade sedan till Holland och kom till Sverige som flyttgods. Den är i ett fantastiskt fint bruksskick. Tillräckligt utsorterad för att kunna ta dig vart som helst, tillräckligt inkörd för att man inte ska vara rädd för att lägga mil på den.
När reportaget skrevs i 1/2015 ägdes bilen av Mikael Thelin, nu är det Marcus Andersson som är den avundsvärde.
____________________
Så röstar du: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2016. Alla som röstar har chans att vinna fantastiska priser! Verktygsboden har bidragit med en enpelarlyft, hylsnyckelsats och en starthjälp. Dessutom helårsprenumerationer från Klassiker i potten! Senast den 18 januari måste du rösta.
En förtrollad natt åkte vi runt i en av de mest eftertraktade varianterna, en DS21 Pallas från 1968. Gatljusen speglades i den metallicgrå lackeringen vid namn Gris Palladium och den konjaksfärgade läderklädseln såg extra inbjudande ut.
Bilen såldes ursprungligen i Frankrike, flyttade sedan till Holland och kom till Sverige som flyttgods. Den är i ett fantastiskt fint bruksskick. Tillräckligt utsorterad för att kunna ta dig vart som helst, tillräckligt inkörd för att man inte ska vara rädd för att lägga mil på den.
När reportaget skrevs i 1/2015 ägdes bilen av Mikael Thelin, nu är det Marcus Andersson som är den avundsvärde.
____________________
Så röstar du: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2016. Alla som röstar har chans att vinna fantastiska priser! Verktygsboden har bidragit med en enpelarlyft, hylsnyckelsats och en starthjälp. Dessutom helårsprenumerationer från Klassiker i potten! Senast den 18 januari måste du rösta.
Kandidat #2
Bil: Citroën DS21 Pallas 1968
Ägare: Marcus Andersson
Foto: Simon Hamelius
Läs mer i Klassiker nr 1/2015
Ägare: Marcus Andersson
Foto: Simon Hamelius
Läs mer i Klassiker nr 1/2015
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.