Bengt Ejdvinsson ville ha den finaste Asconan, så han gick in hos Opelhandlaren i Katrineholm och köpte en – 1973!
Som en gräll projektil mellan träden – det dova avgasljudet och så ett grusregn över ungbjörkarna. Det är svårt att hitta fina exemplar av Opel Ascona 19 SR idag och förklaringen är modellens smått fenomenala förmåga att piska grusväg. Men Bengt Ejdvinsson har fått tag på ett verkligt toppexemplar. Han gick helt enkelt in hos Opelhandlaren i Katrineholm och köpte en – 1973! Sedan sålde han den aldrig. Egentligen var det tänkt att bilen likt många andra skulle bli tävlingsbil, men tillökning i familjen kom emellan. Asconan blev stående till 1990-talet då Bengt fick ett infall och bytte olja, kopplade ström och startade motorn. Sedan har han bara fortsatt att köra med den. Det enda större arbete han gjort på den är en omlackering. Bland 20 000 utställda Oplar på den jättelika märkesträffen i Oschersleben i Tyskland brukar hans vara den enda.
Ägare Bengt Ejdvinsson
Foto: Gustaf Sjöholm
__________________________________________
Så röstar du: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2017. Alla som röstar har chans att vinna fantastiska priser! Verktygsboden har bidragit med en fyrpelarlyft, en 3 hästkrafters kompressor och en rullväska med verktyg. Dessutom helårsprenumerationer från Klassiker i potten! Senast den 27 januari måste du rösta!
Ägare Bengt Ejdvinsson
Foto: Gustaf Sjöholm
__________________________________________
Så röstar du: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2017. Alla som röstar har chans att vinna fantastiska priser! Verktygsboden har bidragit med en fyrpelarlyft, en 3 hästkrafters kompressor och en rullväska med verktyg. Dessutom helårsprenumerationer från Klassiker i potten! Senast den 27 januari måste du rösta!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.