Att sätta sig i en Fiat 600 Multipla är att ställa sig öga mot öga med funktionalismens rena och tydliga ideal.
Ren lackerad plåt, enstaka plastdetaljer, aluminium och vanligt glas. Materialen är på alla sätt bekanta men sättet de användes på var revolutionerande på 1950-talet och skulle vara lika revolutionerande om modellen presenterats idag. Roland Sandberg fastnade för Multipla efter att ha köpt en modellbil. Det var i mitten av 1990-talet. Via en del forskande hittade han ett komplett med rostigt objekt i Växjö. Det förstnämnda var av största vikt – delar till Multipla är mycket svåra att uppbringa. Efter en omfattande renovering kunde han besiktiga sin bil 2004 – för första gången sedan 1972. Att bilen fortfarande tolv år och många mil efter renoveringen ser i princip oanvänd ut är ett betyg så gott som något på Rolands arbete.
Ägare: Roland Sandberg
Foto: Simon Hamelius
________________________
Så röstar du: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2017. Alla som röstar har chans att vinna fantastiska priser! Verktygsboden har bidragit med en fyrpelarlyft, en 3 hästkrafters kompressor och en rullväska med verktyg. Dessutom helårsprenumerationer från Klassiker i potten! Senast den 27 januari måste du rösta!
Ägare: Roland Sandberg
Foto: Simon Hamelius
________________________
Så röstar du: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2017. Alla som röstar har chans att vinna fantastiska priser! Verktygsboden har bidragit med en fyrpelarlyft, en 3 hästkrafters kompressor och en rullväska med verktyg. Dessutom helårsprenumerationer från Klassiker i potten! Senast den 27 januari måste du rösta!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.