Den 27-30 juni körs årets upplaga av Midnattssolsrallyt i trakterna kring Vimmerby. Klassikers Carl Legelius ställer upp i Regularityklassen tillsammans med Hans Sylvan i Tom Tranas gamla Volvo PV 544!
Upplägget är fantastiskt. Per-Åke Fröberg på Volvo Cars Heritage har lånat en rallyutrustad PV 544 från Volvo Museum som vi får disponera och i högerstolen kommer en av landets mest meriterade kartläsare i Regularity att sitta. Och så ska vi köra Sveriges största rally för historiska bilar.
Den Californiavita PV 544:an började sitt liv som en vanlig -65:a men när rallylegendaren Tom Trana skulle börja köra historiskt rally i mitten av 1980-talet fick den agera grund för en kopia på hans vinnarbil från 1964.
För de flesta deltagare handlar Midnattssolsrallyt om att vara snabbast på sträckorna och genom åren har evenemanget lockat många av rallysportens legender. Även om bilarna och förarna är gamla är striden i högsta grad på allvar.
I Regularity-klassen gäller en annan typ av kamp mot klockan för det 40-tal ekipage som är anmälda. Det handlar om att pricka en förutbestämd idealtid på en sträcka och varje tiondels sekund räknas.
Alla avvikelser ger prickar, och den som har minst antal sammanlagda prickar när alla sträckor är avhandlade är den som vinner. Till sin hjälp får man ha trippmätare, tidtagarur och hastighetstabell.
Det är upp till arrangören att utforma specialsträckorna och i Midnattssolsrallyt har man hastighetsbyten flera gånger på samma specialsträcka. Går banan över en gårdsplan kan hasigheten vara satt till 25 km/h till exempel för att sedan skifta till 45 km/h.
Det är mycket för co-drivern att hålla i huvudet och även den mest rutinerade kan räkna bort sig.
Dessutom handlar det inte bara om sluttiden. På rallyt kommer bilen att förses med en GPS-sändare och ungefär en gång per kilometer finns kontrollpunkter med idealtiden inlagd.
Det gäller att komma till varje punkt exakt i rätt tid för att inte få några prickar. Att köra ikapp eller ligga lite före för säkerhets skull fungerar alltså inte.
Enda stället som man är fredad från kontrollpunkter är direkt efter starten och 300 meter efter hastighetsbyten.
Midnattssolsrallyt har sina rötter i ”Svenska Rallyt mot Midnattssolen” som arrangerades årligen mellan 1950 och 1964. Den första upplagan gick verkligen till midnattssolen – målet låg i Kiruna och deltagarna skulle komma fram på årets längsta dag för att verkligen kunna uppleva ljuset. Idén hade kläckts av bilmannen Ernst Nilsson i Stockholm året innan och syftet var från början att visa upp Sverige för utländska bilfantaster under den ljusaste och finaste tiden på året, ett turistrally.
Start skedde på tre platser, Falsterbo, Göteborg och Stockholm och sedan sammanstrålade ekipagen i Örebro. Rallyt gick på allmän väg och det gällde att hålla en snittfart på 50 km/h, Enda undantagen var två avlysta fartsträckor där målet var att hålla 75 km/h. Likheterna med dagens Regularity var alltså stora.
Sträckningen från norr till söder förändrades under 1950-talet och fler specialsträckor infördes. Då gällde det helt enkelt att vara snabbast. 1965 började Svenska Rallyt köras vintertid istället – med minimal risk för midnattssol.
För tolv år sedan återupplivades Midnattssolsrallyt av KAK, öppet för historiska rallybilar. Intresset var stort redan från första året och man lockade åtskilliga stora namn till fortåkarklasserna. Även Regularity-klassernas startlistor fylldes snabbt på.
– Vi kunde väl delas upp i två kategorier, säger Hans Sylvan. Vi som verkligen gick in för att göra vårt bästa och vinna och de som såg klassen som en möjlighet att slippa en del regler vad gäller bil och besättning.
Den senare kategorin gav fullständigt fanken i idealtiden och körde så fort de vågade mellan Hörby och Östersund. Bland dessa blev det istället en informell tävling om att få så många prickar som möjligt. Idag är det kryphålet tilltäppt, bilarnas hastighet övervakas noga. Syndar man får man en varning, gör man det igen åker man ur rallyt.
Hans Sylvan har en lång karriär inom olika motorsportgrenar bakom sig. Han började med bilorientering på 1960-talet och blev etta i SM 1971. På 1970-talet var han anställd av Saab som kartläsare och har tävlat tillsammans med bland annat med Stig Blomqvist och Per Eklund.
Med en vinnarbil och en vinnare i högersätet är det uppenbart var den svaga länken finns – jag själv.
Följ Klassiker-teamet på vår webb samt sociala medier – eller kom och träffa oss live vid serviceplatsen i Vimmerby!
Mer info om Midnattssolsrallyt
Läs mer i Klassiker 6/2018
Den Californiavita PV 544:an började sitt liv som en vanlig -65:a men när rallylegendaren Tom Trana skulle börja köra historiskt rally i mitten av 1980-talet fick den agera grund för en kopia på hans vinnarbil från 1964.
För de flesta deltagare handlar Midnattssolsrallyt om att vara snabbast på sträckorna och genom åren har evenemanget lockat många av rallysportens legender. Även om bilarna och förarna är gamla är striden i högsta grad på allvar.
I Regularity-klassen gäller en annan typ av kamp mot klockan för det 40-tal ekipage som är anmälda. Det handlar om att pricka en förutbestämd idealtid på en sträcka och varje tiondels sekund räknas.
Alla avvikelser ger prickar, och den som har minst antal sammanlagda prickar när alla sträckor är avhandlade är den som vinner. Till sin hjälp får man ha trippmätare, tidtagarur och hastighetstabell.
Det är upp till arrangören att utforma specialsträckorna och i Midnattssolsrallyt har man hastighetsbyten flera gånger på samma specialsträcka. Går banan över en gårdsplan kan hasigheten vara satt till 25 km/h till exempel för att sedan skifta till 45 km/h.
Det är mycket för co-drivern att hålla i huvudet och även den mest rutinerade kan räkna bort sig.
Dessutom handlar det inte bara om sluttiden. På rallyt kommer bilen att förses med en GPS-sändare och ungefär en gång per kilometer finns kontrollpunkter med idealtiden inlagd.
Det gäller att komma till varje punkt exakt i rätt tid för att inte få några prickar. Att köra ikapp eller ligga lite före för säkerhets skull fungerar alltså inte.
Enda stället som man är fredad från kontrollpunkter är direkt efter starten och 300 meter efter hastighetsbyten.
Midnattssolsrallyt har sina rötter i ”Svenska Rallyt mot Midnattssolen” som arrangerades årligen mellan 1950 och 1964. Den första upplagan gick verkligen till midnattssolen – målet låg i Kiruna och deltagarna skulle komma fram på årets längsta dag för att verkligen kunna uppleva ljuset. Idén hade kläckts av bilmannen Ernst Nilsson i Stockholm året innan och syftet var från början att visa upp Sverige för utländska bilfantaster under den ljusaste och finaste tiden på året, ett turistrally.
Start skedde på tre platser, Falsterbo, Göteborg och Stockholm och sedan sammanstrålade ekipagen i Örebro. Rallyt gick på allmän väg och det gällde att hålla en snittfart på 50 km/h, Enda undantagen var två avlysta fartsträckor där målet var att hålla 75 km/h. Likheterna med dagens Regularity var alltså stora.
Sträckningen från norr till söder förändrades under 1950-talet och fler specialsträckor infördes. Då gällde det helt enkelt att vara snabbast. 1965 började Svenska Rallyt köras vintertid istället – med minimal risk för midnattssol.
För tolv år sedan återupplivades Midnattssolsrallyt av KAK, öppet för historiska rallybilar. Intresset var stort redan från första året och man lockade åtskilliga stora namn till fortåkarklasserna. Även Regularity-klassernas startlistor fylldes snabbt på.
– Vi kunde väl delas upp i två kategorier, säger Hans Sylvan. Vi som verkligen gick in för att göra vårt bästa och vinna och de som såg klassen som en möjlighet att slippa en del regler vad gäller bil och besättning.
Den senare kategorin gav fullständigt fanken i idealtiden och körde så fort de vågade mellan Hörby och Östersund. Bland dessa blev det istället en informell tävling om att få så många prickar som möjligt. Idag är det kryphålet tilltäppt, bilarnas hastighet övervakas noga. Syndar man får man en varning, gör man det igen åker man ur rallyt.
Hans Sylvan har en lång karriär inom olika motorsportgrenar bakom sig. Han började med bilorientering på 1960-talet och blev etta i SM 1971. På 1970-talet var han anställd av Saab som kartläsare och har tävlat tillsammans med bland annat med Stig Blomqvist och Per Eklund.
Med en vinnarbil och en vinnare i högersätet är det uppenbart var den svaga länken finns – jag själv.
Följ Klassiker-teamet på vår webb samt sociala medier – eller kom och träffa oss live vid serviceplatsen i Vimmerby!
Mer info om Midnattssolsrallyt
Läs mer i Klassiker 6/2018
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.