Redan 1958 kom Bruno Sacco till Mercedes där han bland annat deltog i att ta fram både 230SL, ”Pagoda”, och superlyxiga Mercedes 600 som köptes av kändisar och diktatorer. Den första bilen han själv ansvarade för blev konceptbilen C111 där företaget experimenterade med bland annat wankelmotor. 1975 blev han chef för ”stylingavdelningen”, som den kallades – där han blev kvar i 24 år med ansvar för varje Mercedes som lanserades. Hans uppdrag till sina designers var att försöka tänka 30 år framåt.
Vid sidan av tre generationer S-klass stod Bruno Sacco också bakom den legendariska W124-modellen och ”minstingen” Mercedes 190 som skulle locka nya köpare i en lägre prisklass – men med samma kärnvärden som i de större modellerna. Bäst lyckades Bruno Sacco – enligt honom själv – med just 190-modellen som lanserades 1982.
Hans formgivning kommer med jämna mellanrum upp på Klassikers redaktion; i spaningar på gatan efter åtråvärda Mercedesmodeller, i diskussioner om de formprinciper han stod för – och förstås i reportage och Klassikerguider genom åren. I galleriet här nedan finns fem bilar Bruno Sacco varit delaktig i som Klassiker har skrivit om.
Bruno Sacco föddes 1933 i Italien och började sin karriär hos designföretaget och karossbyggaren Ghia. Men det var hos Mercedes han blev känd för sin inställning att det inte är form som följer funktion, utan att teknisk innovation ska gå hand i hand med design. I mitten av september gick han bort, 90 år gammal.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.