Bild
Nästa artikel
Reportage

Lådan som gör din klassiker självkörande – den kan till och med dubbeltrampa!

Publicerad 2022-04-01 01:01 (uppdaterad 2022-04-07 00:28)
Bilindustrin har under många år lagt ner ofantliga summor på att utveckla självkörande bilar trots att ingen egentligen bett om det. Nu visar det sig att tekniken fanns redan 1966.

Kowanda’s Auto Alarm från Österrike fick på 1960-talet åtskilliga utmärkelser – på den internationella uppfinnarmässan 1966 i New York blev det till exempel både blommor och diplom. Ett år senare i Nürnberg förärades produkten med en guldmedalj.
Bakom uppfinningen låg teknikern Josef Kowanda och försäljningen av det rörelsekänsliga billarmet gick lysande under några år. 
Vad som varit okänt till alldeles nyligen är att larmenheten, en hermetiskt tillsluten bakelitlåda i rött, även innehåller en rad andra funktioner.


Den framåtblickande Kowanda såg redan på 1960-talet en tendens till lathet hos bilförarna och förstod att de snart inte skulle orka köra sina bilar själva. I sitt laboratorium på Ebentaler Strasse i Klagenfurt utvecklade han ett intrikat system som byggde på elektromagnetism och något som vi idag skulle beteckna som en tidig form av Bluetooth. 
Funktionerna doldes inne i lådan men skulle kunna aktiveras genom fjärrstyrning med hjälp av ett enormt gyro som byggdes upp en bit utanför Klagenfurt.

Josef Kowandas tanke var att kunder som köpt ett Auto Alarm skulle erbjudas att mot en mindre kostnad få tillgång till de dolda extrafunktionerna när själva larmet var installerat. Efter aktiveringen skulle den bil som fått larmet installerat kunna sättas i självkörarläge.
Innan planerna sattes i verket köptes dock rättigheterna till uppfinningen och hela företaget upp av en stor underleverantör inom bilindustrin. Företrädare för köparbolaget lovade att utveckla tekniken ytterligare och sedan skulle Josef Kowanda få royalty på intäkterna. I gengäld fick han skriva under ett sekretessavtal.
Sedan hände ingenting – förutom att gyrot utanför Klagenfurt plötsligt var borta.


För några månader sedan dök ett lager med omonterade Kowanda-larm upp på en välgörenhetsloppis i Vessigebro. En driftig typ köpte hela partiet och började sedan portionera ut de små boxarna i sina dekorativa paket på olika nätauktioner.
De flesta hamnade nog i vitrinskåp men en Klassikerläsare (som vill vara anonym) bestämde sig för att montera sitt auktionsfynd i entusiastbilen, en Volkswagen Typ 1.
– Det blev supersnyggt och väldigt uppskattat på Instagram, berättar han.

Häromkvällen satt han hemma i soffan och började planera för kommande bilträffar. Han sökte upp flera av evenemangen i Klassikers träffkalender och slog i ett fall in adressen i sin telefons kartprogram. 
När han en kort därpå hörde en Volkswagen starta utanför huset reste han sig upp och tittade ut genom fönstret – bara för att hinna se sin bils bakljus försvinna bort längs gatan. 
Polisen var snabbt på plats och kunde konstatera att bilen var borta. 


Ett par dagar senare fick Klassikerläsaren ett tips om att hans bil stod på en tom parkering. Han åkte dit och fann sin Volkswagen, låst och oskadd. Det konstiga var att platsen var exakt den som han innan bilen försvann knappat in i telefonens kartfunktion. Samma plats som bilträffen han varit intresserad av skulle hållas på längre fram. 
Darrande tog han fram sin telefon igen och slog in sin hemadress. Utan att han sedan behövde göra någonting startade motorn och bilen började röra på sig. Det blev snabbt tydligt att den var på väg hem igen och det helt utan hjälp av sin ägare. 
– Den växlade bättre än jag själv, blinkade rätt i rondellerna och kunde till och med dubbeltrampa vid nedväxlingar, säger vår anonyme Klassikerläsare. Vid ett tillfälle tutade den på en idiot som bytte fil mitt framför oss. Det var som om jag inte behövdes.
Nu är Kowanda’s Auto Alarm urkopplat. 
– Tydligen aktiveras den dolda funktionen av Google Maps, säger Klassikerläsaren som vill varna andra som köpt produkten. En sådan här grej gör ju livet med bil till något supertråkigt. 
– Jag vill inte riskera att Folkan åker på bilträffar utan mig!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.