VILKEN UNDERBAR SOPPA!När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna! Innehåll:Ögonblicket Brittisk breddBritish Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)
Automobilia British LeylandStor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)
British Leyland Sweden Britterna kom inte för att stanna. Här är hela historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)
Austin Mini 1275 GT 1974Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)
Austin Allegro vs Morris MarinaTvå av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)
Ögonblicket Vanden Plas 1500 Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)
Austin Maxi 1750 1973 Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)
Leyland Princess 1978 Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)
British Motor MuseumHär hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)
Resan Finland i Morris Marina Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)
MGB GT 1971Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)
Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)
Dokument Range Rover Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)
Triumph StagEn fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)