Tidigare i år öppnade Tekniska museet i Stockholm utställningen Zero City, en exposé över en möjlig framtidsstads hållbara lösningar för transport. Nu utvidgas Zero City med en 800 kvadratmeter stor del där vi får chansen att blicka bakåt. Utställningen börjar med den första bilen som visades upp i Sverige, under en konst- och industriutställning 1897, den trehjuliga Leon Bollée som finns i museets samlingar. Den första svensktillverkade bilen, en Vabis som nyligen renoverats till körbart skick finns även med bland de utställda fordonen.
Ju längre in i utställningen man rör sig desto närmare vår tid kommer man; till folkbilarna och motorcyklarna som satte Sverige på hjul efter andra världskriget. Men på vägen möter man de tidiga försöken till elektrifiering i en Milburn Light Electric (tänk Farmor Anka, även om hon körde Detroit Electric) liksom mellankrigsårens bilar, som för de allra flesta aldrig blev mer än en dröm. Torsten Kreugers magnifika Bentley med sedankaross av Freestone & Webb; numera mycket ovanlig då de flesta liknande bilar har fått sportigare karosser genom åren, står till exempel bredvid forne museichefens Lincoln Zephyr.
För mer information, besök museets webbplats.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.