Nästa artikel
Kolla i Tekniska museets backspegel!
Reportage

Kolla i Tekniska museets backspegel!

Publicerad 24 oktober 2022
På lördag den 29 oktober öppnar Tekniska museets nya utställning "Zero City – i backspegeln". Vi kikade in under byggplasten medan förberedelserna pågick!

Tidigare i år öppnade Tekniska museet i Stockholm utställningen Zero City, en exposé över en möjlig framtidsstads hållbara lösningar för transport. Nu utvidgas Zero City med en 800 kvadratmeter stor del där vi får chansen att blicka bakåt. Utställningen börjar med den första bilen som visades upp i Sverige, under en konst- och industriutställning 1897, den trehjuliga Leon Bollée som finns i museets samlingar. Den första svensktillverkade bilen, en Vabis som nyligen renoverats till körbart skick finns även med bland de utställda fordonen.

Torsten Kreugers Bentley med 220 hästkrafter stark sexcylindrig motor.

Ju längre in i utställningen man rör sig desto närmare vår tid kommer man; till folkbilarna och motorcyklarna som satte Sverige på hjul efter andra världskriget. Men på vägen möter man de tidiga försöken till elektrifiering i en Milburn Light Electric (tänk Farmor Anka, även om hon körde Detroit Electric) liksom mellankrigsårens bilar, som för de allra flesta aldrig blev mer än en dröm. Torsten Kreugers magnifika Bentley med sedankaross av Freestone & Webb; numera mycket ovanlig då de flesta liknande bilar har fått sportigare karosser genom åren, står till exempel bredvid forne museichefens Lincoln Zephyr. 

För mer information, besök museets webbplats.

Milburn Light Electric 1919; en av Stockholms tidiga bilar, dessutom driven av el vilket inte var helt ovanligt på tiden.

Det som bara för ett tag sedan var vår transportvardag. Hinner Pan Am:s plan lyfta till den 29 oktober?

Fler spännande bilar hittar du i senaste numret av Klassiker!

✔ 12,5 mil sedan 1967 – unik Mini Moke på auktion ✔ Mercedes-Benz S-klass W116 – Klassikerguiden ✔ Audi Quattro – vilken körmaskin! ✔ Morris Minor Traveller – reseglädje! ✔ Chevrolet Corvette – Julle monstermekar ✔ Volvo 164 1969 – med hel soffa ✔ Peugeot 205 GTI – ny i Klassikerstallet



Ur innehållet: 


Ögonblicket Sista nya Bubblan
Nästan en halv miljon Volkswagen Typ 1 hade sålts nya i Sverige när det 1976 var dags för den sista leveransen.

Audi Quattro 1985 
En av 1980-talets mest omtalade modeller – redan i första kurvan är det lätt att förstå varför! 

Bilar och arkitektur i Bilbao
Norman Foster knöt ihop två stora ämnen på Guggenheim-museet: ”Motion. Autos, art, architecture”.

Automobilia Volvomani
Volvoprylar – vilket fantastiskt samlarområde! 

Läsarnas Klassiker Simca 1500
Bara timmar efter auktionsslut var Richard Walter på plats för att köra hem fyndet han ropat in osett.   

Aldrig inkörd Austin Mini Moke 1967
Nöjesbilen som aldrig fick ha roligt. Efter mer än 50 år i skuggorna kommer den nu fram. Mätarställning: 12,6 mil! 

Ford Mustang LX 1985 
Det sista ladudammet är utvädrat – nu är Klassikers projektbil på rull. Och har äntligen fått ett namn. 

Volvo 164 1969 
Det gick att beställa Volvos nya lyxbil med hel soffa fram istället för separata stolar men få kryssade i den rutan.

Broschyren Honda Accord
Omsorg om kunden på detaljnivå blev ett framgångsrecept – Hondas nya sportkupé sålde bra direkt från start.

Sverigeresan Traveller mot Värmland
Lite Bohuslän, lite Dalsland och lite Värmland i en av världens mest dekorativa stationsvagnar: Morris Minor Traveller. 

Frukostklubben 2022 
Rekordsäsong för morgontidiga träffar i Sverige – intresset för Frukostklubben bara fortsätter att öka!

Våra Klassiker
Carl slår till på en 205 GTI igen, Fredriks Volvo 360 får vara med på TV, Claes Twingo blir mosad och Gunilla säljer sin artonårsbil till en artonåring.

Hobbyn & jag Sam Glover
Efter lite omlokalisering av resurser har Sam nu en Tatra T87!

Fixa själv Chevrolet Corvette C5
En läckande vattenpump tvingar Julle till en mastodont­insats i verkstaden. Varning för starka bilder!

Guru Italiensk Bilteknik
Flygmaskiner och gamla bilar har mycket gemensamt menar Daniel Holm. 

Klassikerguiden Mercedes-Benz W116
Det är svårt att tro att det har gått 50 år sedan den premiär­visades. Vågar du köpa en S-klass idag?

Mitt liv i bilar
Gör som Tobias Lindbäck – visa oss bilarna du har ägt!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.