Hade inte sammanslagningen mellan Austin och Morris kraschat så hade nog A30 aldrig kommit till världen. Morris hade ju redan Minor som troligen hade fått förvandlats till en Austinmodell i ekonomins namn. Men vänta, slog sig inte de båda företagen samman? Jo, men det var först på andra försöket som det lyckades. Och då hade Austin redan hunnit utveckla och börjat bygga Minor-konkurrenten A30. När de båda konkurrerande bilfirmorna gått ihop började övningarna i "badge engineering" och såväl delar som hela bilar lånades friskt mellan varandra. Morris Minor blev till exempel fullt modern först när den fick A-motorn från Austin A30.
Tvådörrars, fyrdörrars, herrgårdsvagn, skåpbil och en mycket ovanlig pickup, det var modellerna du kunde välja bland i A30/A35-familjen; efter några år kom moderniserade A35 som också fick större motor. Som skåpbil överlevde faktiskt Austins minsting ända till 1968.
I Klassiker nr 7/2022 finns en fyllig köpguide till A30/A35 – köp den nu och fundera på vilken som är din drömbil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.