Nästa artikel
Kolla på Köttbullen nu!
Reportage

Kolla på Köttbullen nu!

Publicerad 27 juli 2022
Austins lilla A30/A35 har hamnat lite i bakvattnet – synd på en så rolig och charmig bil. Kanske din nästa klassiker?

Hade inte sammanslagningen mellan Austin och Morris kraschat så hade nog A30 aldrig kommit till världen. Morris hade ju redan Minor som troligen hade fått förvandlats till en Austinmodell i ekonomins namn. Men vänta, slog sig inte de båda företagen samman? Jo, men det var först på andra försöket som det lyckades. Och då hade Austin redan hunnit utveckla och börjat bygga Minor-konkurrenten A30. När de båda konkurrerande bilfirmorna gått ihop började övningarna i "badge engineering" och såväl delar som hela bilar lånades friskt mellan varandra. Morris Minor blev till exempel fullt modern först när den fick A-motorn från Austin A30.

Tvådörrars, fyrdörrars, herrgårdsvagn, skåpbil och en mycket ovanlig pickup, det var modellerna du kunde välja bland i A30/A35-familjen; efter några år kom moderniserade A35 som också fick större motor. Som skåpbil överlevde faktiskt Austins minsting ända till 1968.

I Klassiker nr 7/2022 finns en fyllig köpguide till A30/A35 – köp den nu och fundera på vilken som är din drömbil.

Gillar du bilarna från Ford bättre? Här är en hel tidning om märkets engelska utbud!

JOLLY GOOD FORD!
Anglia, Cortina, Capri, Escort, Zephyr och Zodiac. I Klassikers nya samlarutgåva är det Ford med brittiska gener som gäller! Från Model Y ända fram Sierra Cosworth. Hundra sidor engelska Ford i starkt begränsad upplaga.

INNEHÅLLET:

Ford Model Y Junior Tudor 1934
Samma look som Ford V8 men med proportioner för smala engelska vägar.

Fordson Van 1950
Tommy Duvefelts Fordson skäms inte för att visa att den gjort sitt jobb.

Ford Anglia Special
Sven Logardts isracer som blev lite för fin. Var är den nu?

Ford Consul/Zephyr
Brittiska Ford hamnade helt rätt när Consul och Zephyr Six lanserades 1950.

Dokument Ford född ur funkis
I Stockholms Frihamn låg Fords stilrena fabrik – fantastiska bilder!

Klassikerguiden Anglia  1959-66
Moderna former och modern teknik – Anglia  var genomtänkt och -genomdesignad.

Obduktion Kent-motorn
Vi plockar isär Fords välkända crossflowmotor – så fungerar den.

Klassikerguiden Cortina Mk I & MkII
Få 60-talsbilar är så förknippade med motorsport. 

Rallyklassiker Ford Cortina Lotus
Tony ”Roten” Jansson vann Midnattssolsrallyt 2006 i Lotus Cortina.

Ford Cortina GT Mk II
Diskret på utsidan men rivigt inre – Cortina GT var ingen skrytmåns.

Rallyvinnare Till Mexiko i Escort
\\Som vilket rally som helst, bara lite längre\\" säger Hannu Mikkola 50 år senare.

Listverket Transit
En viktig spelare bland lätta transportbilar – mångsidig och arbetsglad.

Obduktion Essex V6
Den engelska Fordsexan – hur ser den ut inuti? Vi vet!

Zodiac Mk IV Estate
Sista engelska stor-Forden gör sig mycket bra som herrgårdsvagn.

Sverigeresan Escort i Västervik
Runda hus och psykofarmaka.

Capri 2000 GTXLR
Capri blev lite häftigare för varje bokstav som lades till i modellnamnet.

Sverigeresan Mexiko? Nej Uppland!
Uppställ genom hela Uppland när vi gör Sverigeresan i rallypreparerad Escort.

Escort RS 1800
Jim Nilsson ville ha ett sladdbarn till sin 40-årsdag. Likadan som Ari Vatanens.

Sierra RS Cosworth 1986
Beslutet att skapa en av 1980-talets absoluta fixstjärnor togs under en publunch. Vi testar hur bra den blev. 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första ­publiceringen.
Mycket nöje!

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.