Nästa artikel
Konceptbilen som fick rätt
Reportage

Konceptbilen som fick rätt

Publicerad 18 januari 2018 (uppdaterad 27 januari 2023)
Många knasiga konceptbilar har visats upp på Genèvesalongen genom åren. Men Ghia Tuareg från 1978 träffade rätt på flera olika sätt!

Den hade en tuff attityd med sina breddade hjulhus, höjda fjädring och kombikaross med delad baklucka. Extraljus, takrails och bumper bars fulländade konceptet.

Ghia Tuareg var ett samarbete mellan Ghia i Turin och Fords designcenter i Dearborn som premiärvisade på Genèvesalongen våren 1978.

Mekaniskt sett var den en vanlig framhjulsdriven Ford Fiesta med en 1,1 liter stor fyrcylindrig motor och en fyrväxlad manuell låda. Tuffheten satt på ytan. Och därmed så förebådade bilen det som är viktigt med de cross-overversioner som många bilmärken har idag. De kanske ser fyrhjulsdrivna ut, men de behöver inte vara det.

Ghia Tuareg lånade sitt namn från folkgruppen tuaregerna i Sahara, kända för sina blåa eller indigofärgade mantlar och turbaner. Ett lämpligt namn för en bil som ser ut att kunna konkurrera med kameler. Och det var ju inte Ford ensamma om att tycka. År 2002 började Volkswagen Touareg att tillverkas!
 

Döpt efter en folkgrupp i Sahara, fotograferad i ett sandtag?

Teknikens Värld satte konceptbilen Ghia Tuareg på omslaget till nr 8/1978. Men en av "Vårens nya bilar" var den knappast - tyvärr!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.