Tänk om Edsel hade fått heta Utopian Turtletop istället!
Det är 1955 och hos Ford har man börjat skissa på en ny bil. Inte en modell utan man skulle lansera ett helt nytt märke inför 1958.
På embryostadiet kallades projektet E-car vilket inte stod för Edsel utan experimental.
Men namnet Edsel fanns med på ett tidigt stadium, efter förre koncernchefen tillika Henry Fords son som hade avlidit 1943. Dock hade hans änka Eleonor invändningar mot det. Hon ville inte se sin makes namn på hundratusentals navkapslar sägs det.
Så vad skulle man kalla den nya bilen då? Fantasin verkat tagit slut på projektavdelningen, några förslag som hamnade i papperskorgen tidigt var:
- Dearborn
- Drof (Ford baklänges!)
Så man lade ut frågan till reklambyrån Foote, Cone & Belding som sedan många år hade hand om uppdrag för Ford.
Dom gick ut med en tävling bland sina anställda med familjer - byrån hade filialer runtom i Amerika, Europa och Australien. Och för att peppa det hela utlovades en ny bil, den kommande Forden till den som kom med vinnarförslaget.
Så det var inte så konstigt man fick in 18000 förslag!
Dessa gallrades ner till 6000 förslag att presentera för gruppen som skulle döpa nya E-car. Dom visste inte hur dom skulle hantera den enorma listan utan kontaktade en marknadsundersökningsbyrå, som lade ut förslagen i dagspressen så folk fick rösta.
Efter ett tag började fyra namn bubbla upp i toppen - Pacer, Ranger, Citiation och Corsair. Dessa sparades och kom senare användas som modellnamn till den nya bilen.
Men det mesta verkar inte tilltalat gruppen eller Fordledningen. Nu måste man tänka i större banor, hitta någon som var litterärt bevandrad men inte kunde ett skvatt om bilar - varför inte en poet till exempel?
Det här var ett snilledrag från Bob Young, som ledde dopkommittéen eller vad man skall kalla den. Hans fru kände en poet och författare vid namn Marianne Moore, på tiden rätt välkänd och vinnare av flera stora priser - henne skall vi ha!
Marianne Moore tog sig an uppdraget och snart stömmade förslagen in - i mängder, låt oss titta på några.
- Moongoose Civique
- Andante Con Moto
- Utopian Turtletop
- Bullet Cloisonne
- Turcotinga
- The intelligent whale
- Fée Rapide
- Pluma Piluma
.. och många fler därtill.
Ganska snart insåg Bob Young att det inte var någon vidare bra idé och tackade vänligt för hennes tjänster.
Men det stoppade inte Marianne Moore som med stor entusiasm fortsatte skicka in bidrag i samma takt!
Så vad man gjorde nu var att gå tillbaks till början och de förslag man hade kastat i papperskorgen då.
Drof ? Nej!
Inte Dearborn, eller Benson... det får bli Edsel - låt oss kalla den Edsel helt enkelt.
Eleonor och även Henry Fords änka Clara gick motvilligt med på att låta namnet tryckas på alla de där navkapslarna.
Sedan vet vi ju hur det gick - Edsel blev en kolossal flopp, men det är en annan historia.
På embryostadiet kallades projektet E-car vilket inte stod för Edsel utan experimental.
Men namnet Edsel fanns med på ett tidigt stadium, efter förre koncernchefen tillika Henry Fords son som hade avlidit 1943. Dock hade hans änka Eleonor invändningar mot det. Hon ville inte se sin makes namn på hundratusentals navkapslar sägs det.
Så vad skulle man kalla den nya bilen då? Fantasin verkat tagit slut på projektavdelningen, några förslag som hamnade i papperskorgen tidigt var:
- Dearborn
- Drof (Ford baklänges!)
Så man lade ut frågan till reklambyrån Foote, Cone & Belding som sedan många år hade hand om uppdrag för Ford.
Dom gick ut med en tävling bland sina anställda med familjer - byrån hade filialer runtom i Amerika, Europa och Australien. Och för att peppa det hela utlovades en ny bil, den kommande Forden till den som kom med vinnarförslaget.
Så det var inte så konstigt man fick in 18000 förslag!
Dessa gallrades ner till 6000 förslag att presentera för gruppen som skulle döpa nya E-car. Dom visste inte hur dom skulle hantera den enorma listan utan kontaktade en marknadsundersökningsbyrå, som lade ut förslagen i dagspressen så folk fick rösta.
Efter ett tag började fyra namn bubbla upp i toppen - Pacer, Ranger, Citiation och Corsair. Dessa sparades och kom senare användas som modellnamn till den nya bilen.
Men det mesta verkar inte tilltalat gruppen eller Fordledningen. Nu måste man tänka i större banor, hitta någon som var litterärt bevandrad men inte kunde ett skvatt om bilar - varför inte en poet till exempel?
Det här var ett snilledrag från Bob Young, som ledde dopkommittéen eller vad man skall kalla den. Hans fru kände en poet och författare vid namn Marianne Moore, på tiden rätt välkänd och vinnare av flera stora priser - henne skall vi ha!
Marianne Moore tog sig an uppdraget och snart stömmade förslagen in - i mängder, låt oss titta på några.
- Moongoose Civique
- Andante Con Moto
- Utopian Turtletop
- Bullet Cloisonne
- Turcotinga
- The intelligent whale
- Fée Rapide
- Pluma Piluma
.. och många fler därtill.
Ganska snart insåg Bob Young att det inte var någon vidare bra idé och tackade vänligt för hennes tjänster.
Men det stoppade inte Marianne Moore som med stor entusiasm fortsatte skicka in bidrag i samma takt!
Så vad man gjorde nu var att gå tillbaks till början och de förslag man hade kastat i papperskorgen då.
Drof ? Nej!
Inte Dearborn, eller Benson... det får bli Edsel - låt oss kalla den Edsel helt enkelt.
Eleonor och även Henry Fords änka Clara gick motvilligt med på att låta namnet tryckas på alla de där navkapslarna.
Sedan vet vi ju hur det gick - Edsel blev en kolossal flopp, men det är en annan historia.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.