Runt 1970 hade Skylark ynglat av sig i en mängd olika versioner - Skylark 350, Skylark GS, GS350, GS400 som ersattes av GS455 samt GS California.
GS stod för Gran Sport - vilket innebar att rejäl V8 var standard, samt lite mer utrustning och tuffa dekorer.
1970 kom en ny design för Skylark, nu blev den lite mer lik sin systermodell Chevelle. Det och ett litet mått av dålig timing gjorde att den gick lite trögt i början - för att pusha den ny Skylarken tog man fram nånting extra för utställningshallarna - GSX.
Det var ett krutpaket som kostade hela 1186 dollar extra - Det gjorde att GSX landade på runt $4500 - en prislapp som var inne på Corvettes territorium.
Menför detta fick man massor med godis. Utanpå hamnade en huvmonterad varvräknare, spoilers fram och bak, extra breda fälgar och sportiga speglar. Under skalet fanns skivbromsar fram och förstärkt chassi med ett speciellt väghållningskit.
På insidan var allt i svart vinyl med separata stolar. På utsidan var färgvalen två - Apollo white eller Saturn yellow.
GSX kännetecknades också av de lackerade lyktsargarna , ett svart fält på huven och svarta stripes med röd accentur.
1971 kom och det gjorde en ny GSX med - eller nu fanns GS-X att få i andra färger men fortfarande med stripes och målade partier runt lampor och annat som året innan. Man kunde också välja och vraka i GSX-paketet och detta innebar även att den gick att få med standardmotorer, den speciella 455 fanns kvar och så även stage 1. Nu kunde man alltså få GS-X med standard 350" motor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.