Nästa artikel
Kungens BMW M5 på auktion!
Reportage

Kungens BMW M5 på auktion!

Publicerad 8 augusti 2023 (uppdaterad 2024-04-30 16:23)
Den har haft ett tjugotal ägare och gått mer än 25 000 mil. Men första ägare var Carl XVI Gustaf och det är en modell som är mycket eftertraktad. Blir det prisrekord för Kungens gamla BMW M5?

Nu säljs svenske kungens gamla BMW på amerikanska auktionssajten Bring-A-Trailer. De första åren ägdes den av Kungen, sedan passerade den genom en rad ägare i Sverige. För fyra år sedan såldes den till en person i Holland som nu skeppat den till Kalifornien för försäljning. De svenska exportplåtarna sitter fortfarande monterade.

BMW M5 generation E28 såldes aldrig i Sverige men Carl XVI Gustaf lyckades beställa ett exemplar som han hämtade personligen hos BMW i München 1987. Bilen var utrustad med katalysator och lambdasond, något som annars bara fanns på de USA-sålda bilarna. På bakluckan satt ett emblem från en 518!

Det byggdes bara drygt 2 200 ex av M5 E28 och tillverkningen skedde under hantverksmässiga former hos M-divisionen. 

Onsdagen den 9 augusti avslutas auktionen.

Kungen hämtade själv sin nya M5 hos BMW i München men den beställdes genom Förenade Bil i Malmö.

I taket finns NMT-nummer och radioanrop till livvakternas bilar. 

 

Mer om M5 och en rad andra BMW!

KLASSIKERS BÄSTA OM BMW!

Här har vi samlat Klassikers bästa artiklar om det moderna BMW, det som inleddes med Neue Klasse och 02-serien. Här finns den vackra CS-coupén och landsvägsloket 3.0Si, de framgångsrika 3- och 5-serierna i flera generationer, givetvis utan att glömma prestandamodellerna.

INNEHÅLL:

Sverigeresan 2000 Tilux Uknadalen
Fulltankad BMW, herrgårdsvistelse bokad, vad kan gå fel? (Klassiker 9/2013)

Köpguide BMW 02-serien
En av BMW:s viktigaste modeller någonsin. Kör den så förstår du varför! (Klassiker 8/2014)

BMW 2002 Tii
En apelsiinfärgad ii priima skick. Faktiskt helt magnfiikt fiin. (Klassiker 1/2012)

BMW 3.0Si 1975
Sportbil och representationvagn i en och samma skrud. Plattan i mattan! (Klassiker 6/2013)

Köpguide BMW E9 Coupé
Vacker kaross och kraftfull motor, hajar du? (Klassiker 10/2009)

Sverigeresan München
Fredrik Nyblad kvitterar ut en fabriksny BMW 528 -78 och gör Bayern. (Klassiker 4/2014)

Alpina B7, BMW M5, BMW 535i
Tre familjebilar med sportiga ambitioner. Vi jämför de tre toppmodellerna i BMW:s E28-generation. (Klassiker 8/2017)

BMW 323i och 316  
Två osannolikt fina E21 i vardera änden av skalan. Snik eller lyx, vilket ger mest BMW-känsla? (Klassiker  8/2007)

Klassikerguiden BMW 3-serie E30
Familjebil, sportcoupé, cabriolet, herrgårdsvagn. Det fanns en E30 för alla. Som klassiker är den lika bred i tilltalet! (Klassiker 8/2018)

BMW 325iX Touring 1990
Kompakt kraftpaket med vissa lastmöjligheter – och snabbare till skidbacken än en M3!  (Klassiker 10/2017)

Köpguide BMW M3
Du borde ha köpt en för fem år sen. Det kommer du att säga om fem år också. (Klassiker 5/2014)

Köpguide BMW 6-serien
Den är fortfarande inom räckhåll för många, BMW:s smäckra 1970-talscoupé som blommade ut på åttiotalet. (Klassiker 5/2018)

BMW 518i 1990
Stilren, avskalad och i ett fantastiskt originalskick. Vi provsmakar en bas-BMW. (Klassiker 4/2015)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om BMW ur Klassikers produktion. Reportagen är publicerade mellan 2007 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.