Kungahusets första automobil behövde en knuff
Markfrigången var ungefär det enda positiva omdömet som kunde sägas om kungahusets första automobil, och en av de första bilarna överhuvudtaget i Sverige. Det var en Daimler med elegant karosseri, men som till och med 1899 kunde betraktas som konservativt, hästdroskestilen hade inte helt övergivits av den då växande bilindustrin.
Men det var en självgående bil och bara det var oerhört uppseendeväckande, även om denna Daimler med sin femhästarsmotor behövde knuffas upp för Lejonbacken till Stockholms slott. Därför blev just denna bil inte särskilt långvarig i kungliga hovstallet. Ute på provtur här en vinterdag 1899 syns dock ingen mindre än kronprins Gustaf Adolf, senare Kung Gustaf den femte, som var den första i den kungliga familjen att köra en automobil .Och lade med detta antagligen grunden till det omfattande bilintresse som kommande generationer Bernadottes är kända för.
Men det var en självgående bil och bara det var oerhört uppseendeväckande, även om denna Daimler med sin femhästarsmotor behövde knuffas upp för Lejonbacken till Stockholms slott. Därför blev just denna bil inte särskilt långvarig i kungliga hovstallet. Ute på provtur här en vinterdag 1899 syns dock ingen mindre än kronprins Gustaf Adolf, senare Kung Gustaf den femte, som var den första i den kungliga familjen att köra en automobil .Och lade med detta antagligen grunden till det omfattande bilintresse som kommande generationer Bernadottes är kända för.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.