Ungefär 80 procent av bilarna på Kvarndammens samlarbilauktion fick nya
ägare. Lite fler säljare hade dock varit önskvärt, menar Michael Luft
på Kvarndammen.
Utomlands funkar det. I England och USA till exempel är samlarbilsauktioner något ständigt återkommande. Stora auktionshus gör påkostade kataloger och buden haglar tätt.
I Sverige har det däremot aldrig riktigt tagit sig, trots att en hel del försök har gjorts. Och problemet verkar inte vara att hitta köpare - utan säljare som vill göra sig av med sina bilar på detta sätt.
Onsdagen den 27 maj var det auktion på ett 40-tal äldre bilar hos Kvarndammen Bilauktioner med hemsidan kvd.se, där själva buden lades.
- Vi hade nog trott att vi skulle locka fler säljare, uppemot 60-80 stycken, säger Michael Luft som är marknadschef på Kvarndammen.
Han är trots allt nöjd med utfallet av auktionen:
- Omkring 80 procent av bilarna såldes direkt vid budgivningen och resten av affärerna försöker vi jämka ihop nu efteråt.
Kvarndammen säljer normalt nyare bilar via nätauktioner och är med ca 18 000 bilar om året den i särklass största bilauktionsfirman i landet.
- De som bjöd på bilarna var nästan uteslutande från Sverige, säger Michael Luft.
Störst betalningsvilja uppvisade spekulanterna på de fyra Porschar som bjöds ut. En svensksåld 356B -62 gick för 233 500 kronor och en 911 Turbo -82 såldes för 247 500 kronor.
Även bland Mercedesbilarna noterades bra priser, en 230 -77 som bara gått 4 400 mil såldes för 50 500 kronor.
Lägsta budet fick en Alfa Romeo Alfetta banbil för 12 000 kronor.
Att sälja sin bil kostade åtta procent av försäljningssumman, dock minst 3 000 kronor. På en bil för 200 000 innebar det 16 000 kronor. Köparen fick dessutom betala en slagavgift på 2 900 kronor.
- Kanske ska vi ha ett kostnadstak nästa gång, säger Michael Luft och menar att avgifterna kan ha varit ett skäl till att man inte fick så många säljare som man hoppats.
Men att det blir en nästa gång är han övertygad om.
I Sverige har det däremot aldrig riktigt tagit sig, trots att en hel del försök har gjorts. Och problemet verkar inte vara att hitta köpare - utan säljare som vill göra sig av med sina bilar på detta sätt.
Onsdagen den 27 maj var det auktion på ett 40-tal äldre bilar hos Kvarndammen Bilauktioner med hemsidan kvd.se, där själva buden lades.
- Vi hade nog trott att vi skulle locka fler säljare, uppemot 60-80 stycken, säger Michael Luft som är marknadschef på Kvarndammen.
Han är trots allt nöjd med utfallet av auktionen:
- Omkring 80 procent av bilarna såldes direkt vid budgivningen och resten av affärerna försöker vi jämka ihop nu efteråt.
Kvarndammen säljer normalt nyare bilar via nätauktioner och är med ca 18 000 bilar om året den i särklass största bilauktionsfirman i landet.
- De som bjöd på bilarna var nästan uteslutande från Sverige, säger Michael Luft.
Störst betalningsvilja uppvisade spekulanterna på de fyra Porschar som bjöds ut. En svensksåld 356B -62 gick för 233 500 kronor och en 911 Turbo -82 såldes för 247 500 kronor.
Även bland Mercedesbilarna noterades bra priser, en 230 -77 som bara gått 4 400 mil såldes för 50 500 kronor.
Lägsta budet fick en Alfa Romeo Alfetta banbil för 12 000 kronor.
Att sälja sin bil kostade åtta procent av försäljningssumman, dock minst 3 000 kronor. På en bil för 200 000 innebar det 16 000 kronor. Köparen fick dessutom betala en slagavgift på 2 900 kronor.
- Kanske ska vi ha ett kostnadstak nästa gång, säger Michael Luft och menar att avgifterna kan ha varit ett skäl till att man inte fick så många säljare som man hoppats.
Men att det blir en nästa gång är han övertygad om.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.