Från toppfartsdueller i Bugatti till inredningsdesign i Hundkojan – Kay Petre fixade allt!
Kathleen Coad Defries föddes i Kanada 1901, kom till England på 20-talet och gifte sig med flygaren Henry A Petre.
Tävlingskarriären inleddes 1929 med en Delage, med denna monstrusa maskin kämpade hon om rekorden på Brooklands för Women's Outer Circuit Record, främsta rivalen hette Gwenda Stewart.
Med varvfarter som trissades upp över 215 km/h togs till slut rekordet 1934 av konkurrenten Gwenda i en Derby.
Mest förknippades Kay med Rileys, men vid sidan av kördes även en Bugatti Type 37, kronjuvelen bland racerbilar vid tiden.
Sedermera kom hon även att knytas till Austins racerstall och det var i en Austin hon kraschade svårt på Brooklands 1937. Efter olyckan kom hon inte att tävla aktivt igen på den nivån men efter kriget kördes både Monte Carlo Rallyt och flera andra liknande tävlingar.
På sextiotalet kom hon återigen att förknippas med Austin, det var Kay Petre som stod för färgsättningar och interiörval på den lilla Austin Mini.
Tävlingskarriären inleddes 1929 med en Delage, med denna monstrusa maskin kämpade hon om rekorden på Brooklands för Women's Outer Circuit Record, främsta rivalen hette Gwenda Stewart.
Med varvfarter som trissades upp över 215 km/h togs till slut rekordet 1934 av konkurrenten Gwenda i en Derby.
Mest förknippades Kay med Rileys, men vid sidan av kördes även en Bugatti Type 37, kronjuvelen bland racerbilar vid tiden.
Sedermera kom hon även att knytas till Austins racerstall och det var i en Austin hon kraschade svårt på Brooklands 1937. Efter olyckan kom hon inte att tävla aktivt igen på den nivån men efter kriget kördes både Monte Carlo Rallyt och flera andra liknande tävlingar.
På sextiotalet kom hon återigen att förknippas med Austin, det var Kay Petre som stod för färgsättningar och interiörval på den lilla Austin Mini.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.