Bild
Nästa artikel
165

Lätt begagnad Volvo 165

Publicerad 25 januari 2011 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Vi tar oss tillbaka i tiden till skiftet mellan 1970 och 80-talen och hittar vår nya projektbil i prima skick.

Häng med på en tidsresa i bilder som visar inte bara en utan två speciella Volvobilar med samme förste ägare.
Platsen är småländska Lagan, tidpunkten är sannolikt någon gång i skiftet mellan 1970- och 80-talen. Willy Berg som idag är redaktör för Porsche 356-klubbens tidning har stämt träff med sin granne Ove Janerby. Grannarna har nämligen en sak gemensamt: De äger båda en Volvo som haft en man som heter Sture Levin som förste ägare.

När han köpte bilarna arbetade han på Volvos experimentverkstad och en del av det som är speciellt med bilarna har byggts i den verkstaden.
Ove Janerby hade då köpt den Volvo 165 som Sture Levin lät karosserifirman Yngve Nilssons i Laholm bygga 1972 och som nu är Klassikers projektbil.

På bilderna syns de förändringar som Sture Levin gjorde med sin bil. Grill och stötfångaren fram är bytt till utseendet på 1973 års modell och fälgarna är av nyare snitt.

Enligt Willy Berg var Ove Janerby mycket rädd om sin lyxiga Volvo, han körde den inte under vintern utan den fick stå i garage. Det är vi tacksamma för idag.
Att Ove i likhet med de följande ägarna inte heller fortsatte att förändra eller ta bort den utrustning som bilen hade är snudd på otroligt med tanke på att den var utrustad med skinnklädsel, GT-ratt, Jaegerinstrument och annat Volvogodis.

Willy Bergs Volvo gick inte av för hackor den heller. Det var en 144 Sport 1970 som användes i broschyren för 1971 års modell, den hade därför fått emblemet på motorhuven borttaget och nya fälgar och ny grill.

När Sture Levin fick den lät han montera ett svart innertak, ett arbete som gjordes i experimentverkstaden enligt Willy Berg. Den fick en instrumentpanel med träfilm och en ljusblå skinninredning från 164 samt tjocka ljusblåa mattor, den hade också listerna från Volvo 164 kring sidofönstren, hjulhusen och tröskeln. Med ett osvikligt sinne för detaljer lät han även byta låsknapparna till dito från Audi 100. Fälgarna var specialbyggda för att dels få maximal spårviddsökning och dels kunna få dit amerikahjul med vit rand.

Willy Berg sålde senare den här bilen, men har köpt tillbaks den och äger den idag. 144:an är rostfri men står i dagsläget utan motor.

Två grannar som ställde upp sina bilar som hade samme förste ägare på en grusig parkering vid ett industriområde. Idag visar de två speciella Volvobilar som också säger en del om hur man kunde förändra en Volvo på 1970-talet.

Förutom de svartvita bilder som togs 1972 är det här de enda historiska bilder som vi på Klassiker känner till på vår projektbil Volvo 165. Har du bilder på den vill vi gärna få kontakt med dig!

FOTO: Willy Berg

Ove Janerby och hans fina 165, som nu är Klassikers.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.