Den tionde upplagan av Finlands stora hobbybilsmässa blev en publikframgång, mycket tack vare en uppsjö av folkliga bilar från det omvälvande sjuttiotalet.
Vårens traditionella uppvisning i finländsk motorhobby som hölls på Lahtismässan den 6-7 maj fick än en gång massorna i rörelse. På lördagen slogs nytt publikrekord med över 10.000 besökare. Totalsiffran blev den näst bästa hittills, drygt 18.400 personer. Stämningen var god och många medelålders upplevde på nytt ungdomens fordon som framkallade mycket känslor och minnen. Många besökare hade också tidstypiska kläder och frisyrer.
Det som lockade var förutom bredden, allt från veteranmopeder till tankbilar, turistbussar, traktorer och en stridsvagn fick plats i mässhallarna. Bland de drygt 140 utställarna fanns ett femtiotal märkesklubbar med välputsade bilar och motorcyklar, liksom allmänna och regionala klubbar, bilmuséer och naturligtvis reservdelsfirmor, verkstäder och säljare av olika slags nostalgi- och samlarprylar.
Temat för mässan var 1970-talet, förändringens årtionde. I Finland fortsatte massbilismen sin starka tillväxt, även om farten bromsades av oljekriser, bilskattehöjningar och devalveringar. Bilbeståndet nästan fördubblades och 1976 passerades miljonstrecket. Biltätheten ökade under decenniet med 78 procent.
En rad kampanjer och ny lagstiftning förbättrade trafiksäkerheten på ett avgörande sätt och antalet dödsoffer halverades mellan 1972 och 1980. Bland annat infördes krav på säkerhetsbälten i framsätet 1971, maxfart på 80 km/h för nya förare 1972, halvljus 1973, hjälmtvång för mc-åkare och promillegränser 1977 samt vinterdäckstvång 1978.
I temahallen fanns 35 bilar och tio mc från ”det bruna årtiondet”, men bilarna uppvisade betydligt gladare färger, som knallgult, orange och klargrönt. Alla modeller som utsetts till årets bil i Europa under decenniet fanns på plats, från Fiat 128 och Citroën CX till Talbot Horizon, den sistnämnda senare byggd i Finland och storsäljare på 80-talet.
Intill stod epokens superhojar, Honda CB750, Kawasaki 900 Z1, Suzuki GT750 och Yamaha TX750, flankerade av mopeder och lättviktare.
Folkbilarna var i Finland av ett annat snitt än i Sverige. Gemensamt var att storsäljarna var små och billiga. 70-talets favoriter var Fiat 600, Lada (i Sverige Vaz) 1200, Datsun Cherry och Toyota Corolla samt inhemska Saab 96 V4. Under 70-talet förlorade också de engelska bilarna sin position, markandsandelen sjönk från 25 till fem procent. Japanerna som tidigt fick fäste i Finland ökade samtidigt sin andel från åtta till 20 procent.
Till mässans bästa monter utsågs den Franska Avenyn, ett samarbete mellan märkesklubbarna för Citroen, Peugeot, Panhard, Renault och Simca. På avenyn visades över 20 bilar och ett antal tvåhjulingar, där motorcykeln BFG 1300 väckte berättigat intresse.
Bland bilarna fanns rariteter som Alpine A110, Citroën GS kombi och SM, Peugeot 304 Cabriolet och 604, samt en pedantrenoverad Renault 15 TSA och en otroligt välbevarad R12 Break. I ena änden fanns en uteservering med stilenlig rekvisita och trubadur, samt ett Citroën HY-skåp som kaffevagn.
En utställare som utmärkte sig var Lanciaklubben med sin satsning på Tipo 4-projektet, samarbetet mellan Fiat och Saab som gav Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema och Saab 9000.
Bland de jubilarer som lyftes fram var femtioåringarna Fiat 500, Honda Z50J ”Monkey”, NSU Ro80 och Volga M24, Chevy -57, Saab som firar 70 år och Volvo som fyller 90.
Ett dödsbud drabbade Finland strax före mässan, då rallylegenden Timo Mäkinen avled 78 år gammal. Hans minne hyllades med en egen monter där en av hans forna vinnarbilar, en vit-röd Ford Escort visades.
Det som lockade var förutom bredden, allt från veteranmopeder till tankbilar, turistbussar, traktorer och en stridsvagn fick plats i mässhallarna. Bland de drygt 140 utställarna fanns ett femtiotal märkesklubbar med välputsade bilar och motorcyklar, liksom allmänna och regionala klubbar, bilmuséer och naturligtvis reservdelsfirmor, verkstäder och säljare av olika slags nostalgi- och samlarprylar.
Temat för mässan var 1970-talet, förändringens årtionde. I Finland fortsatte massbilismen sin starka tillväxt, även om farten bromsades av oljekriser, bilskattehöjningar och devalveringar. Bilbeståndet nästan fördubblades och 1976 passerades miljonstrecket. Biltätheten ökade under decenniet med 78 procent.
En rad kampanjer och ny lagstiftning förbättrade trafiksäkerheten på ett avgörande sätt och antalet dödsoffer halverades mellan 1972 och 1980. Bland annat infördes krav på säkerhetsbälten i framsätet 1971, maxfart på 80 km/h för nya förare 1972, halvljus 1973, hjälmtvång för mc-åkare och promillegränser 1977 samt vinterdäckstvång 1978.
I temahallen fanns 35 bilar och tio mc från ”det bruna årtiondet”, men bilarna uppvisade betydligt gladare färger, som knallgult, orange och klargrönt. Alla modeller som utsetts till årets bil i Europa under decenniet fanns på plats, från Fiat 128 och Citroën CX till Talbot Horizon, den sistnämnda senare byggd i Finland och storsäljare på 80-talet.
Intill stod epokens superhojar, Honda CB750, Kawasaki 900 Z1, Suzuki GT750 och Yamaha TX750, flankerade av mopeder och lättviktare.
Folkbilarna var i Finland av ett annat snitt än i Sverige. Gemensamt var att storsäljarna var små och billiga. 70-talets favoriter var Fiat 600, Lada (i Sverige Vaz) 1200, Datsun Cherry och Toyota Corolla samt inhemska Saab 96 V4. Under 70-talet förlorade också de engelska bilarna sin position, markandsandelen sjönk från 25 till fem procent. Japanerna som tidigt fick fäste i Finland ökade samtidigt sin andel från åtta till 20 procent.
Till mässans bästa monter utsågs den Franska Avenyn, ett samarbete mellan märkesklubbarna för Citroen, Peugeot, Panhard, Renault och Simca. På avenyn visades över 20 bilar och ett antal tvåhjulingar, där motorcykeln BFG 1300 väckte berättigat intresse.
Bland bilarna fanns rariteter som Alpine A110, Citroën GS kombi och SM, Peugeot 304 Cabriolet och 604, samt en pedantrenoverad Renault 15 TSA och en otroligt välbevarad R12 Break. I ena änden fanns en uteservering med stilenlig rekvisita och trubadur, samt ett Citroën HY-skåp som kaffevagn.
En utställare som utmärkte sig var Lanciaklubben med sin satsning på Tipo 4-projektet, samarbetet mellan Fiat och Saab som gav Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema och Saab 9000.
Bland de jubilarer som lyftes fram var femtioåringarna Fiat 500, Honda Z50J ”Monkey”, NSU Ro80 och Volga M24, Chevy -57, Saab som firar 70 år och Volvo som fyller 90.
Ett dödsbud drabbade Finland strax före mässan, då rallylegenden Timo Mäkinen avled 78 år gammal. Hans minne hyllades med en egen monter där en av hans forna vinnarbilar, en vit-röd Ford Escort visades.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.