Lada Samara blev en stor exportframgång för det ryska märket. Fast någon cabriolet hade dom inte - men det fixade EBS i Belgien.
Hos EBS (Ernst Berg Systems) i Zaventem, Belgien hade man vana att ta av taket på diverse bilar.
Man gjorde Renault 5 och Citroën AX cabrioleter, specialjobb som targatak på Ferrari Testarossa, Mercedes 560 cabriolet , samt Renault 25 som både cabriolet och kombi.
Man hade även gjort en Volvo 480ES prototyp för Volvo.
Volga-Scaldia S.A hade tidigare satt ihop Moskvitch och Volgabilar, nu är det 1990 och man var generalagent för Vaz-Lada i landet. Samara sålde rätt bra i Belgien och grannländerna, det var en praktisk oöm billig bil som var så modern en bil från Ryssland kunde vara då.
Men någon livstils eller imagebil - det var det inte.
Volga-Scaldia ville ha ett dragplåster, det skulle såklart vara en cabriolet.
Uppdraget gick till EBS att förvandla Samaran till nånting i stil med de andra öppna småbilarna som VW Golf, Talbot Samba, Fiat Ritmo och de andra som blivit så populära.
Uppdraget gick till EBS, och hösten 1990 kunde man visa upp dn nya öppna Samaran - som man döpte till Natascha.
Man gjorde Renault 5 och Citroën AX cabrioleter, specialjobb som targatak på Ferrari Testarossa, Mercedes 560 cabriolet , samt Renault 25 som både cabriolet och kombi.
Man hade även gjort en Volvo 480ES prototyp för Volvo.
Volga-Scaldia S.A hade tidigare satt ihop Moskvitch och Volgabilar, nu är det 1990 och man var generalagent för Vaz-Lada i landet. Samara sålde rätt bra i Belgien och grannländerna, det var en praktisk oöm billig bil som var så modern en bil från Ryssland kunde vara då.
Men någon livstils eller imagebil - det var det inte.
Volga-Scaldia ville ha ett dragplåster, det skulle såklart vara en cabriolet.
Uppdraget gick till EBS att förvandla Samaran till nånting i stil med de andra öppna småbilarna som VW Golf, Talbot Samba, Fiat Ritmo och de andra som blivit så populära.
Uppdraget gick till EBS, och hösten 1990 kunde man visa upp dn nya öppna Samaran - som man döpte till Natascha.
Natascha blev en rätt attraktiv liten cab - framför allt hade den ett attraktivt pris.
Renault 19 cabriolet som kom 1991 kostade 149500 Francs i Frankrike, Nataschan såldes för 89400.
Renault 19 cabriolet som kom 1991 kostade 149500 Francs i Frankrike, Nataschan såldes för 89400.
Febril aktivitet hos EBS - man skulle inte bara förse Belgiska marknaden med bilar. Den gick på export också till Frankrike och Tyskland
Och man hade faktiskt lite konkurrens.
Och man hade faktiskt lite konkurrens.
Tyska importörn Deutches Lada tog fram en egen cabriolet i några exemplar.
Finska generalegenten Konely OY satstade mycket på styling för Samaran och byggde minst en cabrioletprototyp.
Natascha Samaran fanns i utbudet till och med december 1995. Samma år hade Lada själva tagit fram en cabriolet som dom kallade Bohemia. Man hade insett att det fanns en marknad för den här modellen.
I efterhand har det ansetts att Nataschan var en flopp. Ser man bara till siffrorna - 456 stycken gjorda under de fem åren, så kan det tyckas i minsta laget.
164 stycken såldes i Frankrike och 104 stycken gick till Tyskland. Men ser man till att Samaran var en underdog på alla sätt i Västeuropa, den var egentligen chanslös i konkurrensen här. Och bilarna byggdes för hand hos EBS, då är det egentligen en rätt imponernade siffra.
Men det räddade inte EBS som upphörde verksamheten året efter. Lite senare fick Lada hemma i Ryssland bekymmer. Deras egen Bohemia cabriolet blev inte av, och efter 1997 slutade man nästa helt att exportera VAZ-Ladabilar. Man hade varken råd att satsa eller konstruera om bilarna för nya regler och krav som kom att ställas på framtidens bilar.
I efterhand har det ansetts att Nataschan var en flopp. Ser man bara till siffrorna - 456 stycken gjorda under de fem åren, så kan det tyckas i minsta laget.
164 stycken såldes i Frankrike och 104 stycken gick till Tyskland. Men ser man till att Samaran var en underdog på alla sätt i Västeuropa, den var egentligen chanslös i konkurrensen här. Och bilarna byggdes för hand hos EBS, då är det egentligen en rätt imponernade siffra.
Men det räddade inte EBS som upphörde verksamheten året efter. Lite senare fick Lada hemma i Ryssland bekymmer. Deras egen Bohemia cabriolet blev inte av, och efter 1997 slutade man nästa helt att exportera VAZ-Ladabilar. Man hade varken råd att satsa eller konstruera om bilarna för nya regler och krav som kom att ställas på framtidens bilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.