Det är ingen prototyp utan en serietillverkad modell, Stela RCA.
Frankrike var ockuperat och delat, i krigets spår följde hårda ransoneringar och många funktioner i samhället gick på sparlåga. Stela och flera andra liknande fordon togs fram som ett slags nödlösningar, enkla sådana, och eldrivna. Service de la Traction Electrique Légère et Agricole är det fullständiga namnet på Stela, som kom att byggas av verkstaden FAL( Forges & Ateliers de Lyon) i Villeurbanne utanför Lyon, i det som då kallades Vichy-Frankrike.
Det var en ganska avancerad design, dess underliga proportioner kan härledas av det stora paketet batterier, ett helt ton vägde bara dom och ”elsystemet” var på 96 volt. Stela kunde marscha sig fram i runt 50/km/h och hade en räckvidd på c:a 14 mil. Det var dyra saker också, med batterier och allt var priset svindlande, 165 000 francs! fem gånger mer än en Citroën 11CV. Men det hade ingen större betydelse då bensin knappt gick att få tag på. Av alla de eldrivna nödfordonen var Stela den som gjordes i flest antal, dock okänt hur många. De flesta gick som taxi, eller användes av den utflyttade exilregeringen, Vichyregimen, ledd av marsalk Petain och amiral Darlan. Den fria södra delen av Frankrike var ett kort mellanspel, för 1942 besattes det också av tyskarna. Stela kom att fortsätta produceras i liten skala dock ända fram till krigsslutet. Ett exemplar av denna märkliga farkost finns idag bevarat på Henri Malartremuséet i Rochetaillée.
Det var en ganska avancerad design, dess underliga proportioner kan härledas av det stora paketet batterier, ett helt ton vägde bara dom och ”elsystemet” var på 96 volt. Stela kunde marscha sig fram i runt 50/km/h och hade en räckvidd på c:a 14 mil. Det var dyra saker också, med batterier och allt var priset svindlande, 165 000 francs! fem gånger mer än en Citroën 11CV. Men det hade ingen större betydelse då bensin knappt gick att få tag på. Av alla de eldrivna nödfordonen var Stela den som gjordes i flest antal, dock okänt hur många. De flesta gick som taxi, eller användes av den utflyttade exilregeringen, Vichyregimen, ledd av marsalk Petain och amiral Darlan. Den fria södra delen av Frankrike var ett kort mellanspel, för 1942 besattes det också av tyskarna. Stela kom att fortsätta produceras i liten skala dock ända fram till krigsslutet. Ett exemplar av denna märkliga farkost finns idag bevarat på Henri Malartremuséet i Rochetaillée.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.