Bild
Nästa artikel
Reportage

Lågmilad 900 Aero på auktion!

Publicerad 2022-03-02 14:30 (uppdaterad 2022-03-03 08:24)
Det är inte osannolikt att det kommer bli auktionsrekord när en Saab 900 Aero T16 ska säljas på auktion. Den säljs av förste ägaren och har inte ens gått 3 000 mil.

Saab Cars Magazine #2.2021

SVERIGES SAABTIDNING!

Ur innehållet:

Saabfestivalen 2022!

Det här behöver du veta för jubileumsfesten i Trollhättan. 

Saab 96 Grupp 3
Arg, snabb och rå. Stödföreningen gjorde alla rätt. 

Saab-O-Rama
Mysteriet med bakljusen från 92A löst?  

Ingen rök utan olja
Sliskiga på insidan, snygga på utsidan. Oljeburkarna.  

Saab 96 Sport 1964
Segrare i karamellodiktogrammisgalan. Vilken bil!  

Så många finns kvar!
Hård utskrotning av Saabar i Sverige. Det är nu du ska leta efter fina överlevare.  

Saab 92 och 95 husbil 
En historia så osannolik att den inte går att hitta på. Allt om Sveriges knasigaste Saabar.

När Gyllenhammar ville ha Saab 
Så nära var det att Volvo och Saab blev ett.

Projekt 92.019 
Inte mycket till golv i vår projektbil. Men det finns ju svets.  

Köp en Sonett II 
Tvåtakt eller V4. Hur mycket ska de kosta? 

Älskade Saab 90
Historien bakom det stora klippet + lågmilaren!

På drift i en Saab 95
Oändliga arbetsresor och anonyma industriområden. En kamera. En Saab 95.  

Äntligen gummimattor!
Nu nytillverkas den mest eftersökta reservdelen. Men hur många varianter fanns det egentligen?
 
Saab 900S – uppdatering
Först lagar Julle tankmätaren. Sedan byter han slutväxel. Steg för steg, rena äventyrsberättelsen.

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge.

Biffigaste Saaben – 9-7X
Släpp snacket om äkta Saab. Vem kan motstå en herre­jösses Corvettemotor och fyrhjulsdrift? 

Polisens alla Saabar
Från tvåtakt till sista 9-5:an – inklusive 95 och Saab-Lancia 600! Den svenska polisen älskade Saab! 

Maptun vässar Saab
Men de får också fart på blinkersen och kan det här med klassiska reservdelar. 

Det är som en naturlag. Bilar som ägs länge av förste ägaren och som körs lite är snikmodeller. Om det handlar om 1980-talsbilar så kompletteras gärna den bilden av att karosskulören brukar vara av ett hudnära slag. Men det finns undantag och det här är så stort att man tappar hakan.
 
Nu ska den förste ägaren av den här svarta Saab 900 Turbo Aeron från 1987 sälja sin bil på auktion. Förvaringsproblem då garaget den stått i ska renoveras har fått honom att ta steget. En noggrann handskriven dokumentation från ägaren medföljer bilen. Han har bara kört den cirka 2 900 mil.
 
Den har mest körts sommartid och verkar vara också vara rostfri. Innertaket som nästan undantagslöst verkar vara ett problem på Saab 900 är helt oskadat. Till utrustningen hör eltaklucka, elfönsterhissar, elspeglar och elantenn. Den har också fått extramätare för yttertemp, oljetryck och oljetemp.
 
”Det är svårt att hitta en lika fin orenoverad bil som denna” skriver Bilweb Auctions i sin annons. Auktionsföretaget bedömer värdet till 200 000 till 250 000 kronor. För två år sedan sålde Bilweb Auctions en 900 Turbo Aero för 270 500 kronor, kanske kommer ändå den här bilen att slå det priset. Den 10 mars avslutas auktionen. Här är en länk till annonsen på bilen.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.