Femtio år efter premiären håller Miura fortfarande formen
Lamborghini Miura var den ultimata supersportbilen, eller rentav den första att vara en supersportbil. Chassit hade visats på Turinmässan 1965 och när hela bilen visades upp på Genevemässan 1966 var alla nyfikna på att se den kraftfulla tvärställda V12:an i den nya bilen . Det fick dom inte, för man hade ett litet problem att para ihop den slimmade karossen över den stora motorn, så istället hade man lagt ett par sandsäckar där bak...
Men snart löste man det problemet och senare samma år kom bilen i produktion. Och vilken bil det var, V12 motorn på 350 hästar bakom föraren kastade iväg den slimmade bilen i närmare 280km/h.
Här började också Lamborghini med sitt signum, att döpa bilar efter berömda tjurar, Miura är en ras av kamptjurar från Ganadería Miura i Sevilla. Av bilen Miura byggdes det 765 exemplar av mellan 1966 och 1974.
Men snart löste man det problemet och senare samma år kom bilen i produktion. Och vilken bil det var, V12 motorn på 350 hästar bakom föraren kastade iväg den slimmade bilen i närmare 280km/h.
Här började också Lamborghini med sitt signum, att döpa bilar efter berömda tjurar, Miura är en ras av kamptjurar från Ganadería Miura i Sevilla. Av bilen Miura byggdes det 765 exemplar av mellan 1966 och 1974.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.