Bild
Nästa artikel
upmarket

Land Rover i lyxförpackning

Publicerad 2022-02-12 10:00 (uppdaterad 2022-02-12 11:54)
Land Rover var bland det mest primitiva du kunde köpa 1948. Man insåg det själva och erbjöd snart en mer ombonad modell - Station Wagon.
När amerikanarna kom till England under kriget hade de med sig massor av Willys Jeepar. Det lilla allroundfordonet imponerade stort. 

Hos Rover började man tänka på att göra en egen jeep, lämpad för brittiska förhållanden och här fanns ju gott om dåliga vägar och avlägsna gårdar. Den civila marknaden var en stor potential för ett sådant fordon. 

De tidiga Land Rover var följaktligen mycket robusta, fyrhjusdrivna och primitiva. Ett mellanting mellan jeep och traktor. Den skulle kunna plöja en åker och sen åka till affären med var grundtanken. 

 
En del tyckte den kanske var lite för primitiv, inte minst Maurice och Spencer Wilks samt Arthur Goddard - alltså de som hade skapat Land Rover.

Så ganska snart kom man med ett alternativ - Land Rover 80 Station Wagon.  En Land Rover som såg lite mer ut som en bil, och med lite extra lyx. Tak till exempel! 


 
Station Wagon kom under senare delen av 1949 och karossen på trästomme gjordes hos Tickford.  I den fick man lite mer utrustning än man varit van vid i den vanliga Land Rovern.  
Som läderklädda stolar och värmepaket och.. det var det hela.  Jo - glöm inte finessen med dörrhandtag på utsidan och reservhjulet (som var tillbehör annars) på motorhuven fick en snygg kåpa. 

Station Wagon kunde fås med hela sju sittplatser om man ville, eller ett rejält oömt bagageutrymme.  

Det var ingen oäven bil med en viss elegans, men det blev en ganska dyr Land Rover. Karossen på trästomme var ett dyrt hantverk. Fördelen med den vanliga modellen var att den betraktades som ett slags motorredskap och var därför billig i skatt och drift. Station wagon klassades som personbil och skattades därefter. Bilskatter, särskilt punktskatt på inköpet, var skyhöga i England vid den här tiden. 

Så Station wagon blev trögsåld. Främst på hemmamarknaden. Totalt byggdes det bara 650 stycken fram till och med 1951 - av dom gick 600 på export! 

Men man var någonting på spåren ändå tyckte man. Station Wagon var rätt bil i fel tid - men tider förändras ju som bekant. 

 
1955 gjordes en prototyp till en ny slags Station  Wagon - Road Rover kallades den och var i mångt och mycket baserad på Rover P4. 
Redan 1957 hade man förfinat Road-Rovern - här ser den tydligt USA-influerad ut - En Chevrolet Nomad på steroider? 
Nu började man få kläm på vad man ville ha fram, och vad kunderna ville ha. Tiderna hade förändrats markant och nu fanns det kanske en marknad för en lyxig och bekväm bil med imagen av Land Rover i behåll?   

Men man gjorde sig ingen brådska - 1967 var man framme på det här stadiet.   
Nu hade projektet bytt namn till Velar - och några tidiga provbilar gick ut under den täckmanteln. Men raskt döpters den om till det välkända Range-Rover och resten är historia. 
Med Range-Rover skapde man en helt ny marknad - det tog 20 år innan Land Rovers första försök till slut låg rätt i tiden. 

Klassiker Special - Range Rover

Range Rover – en ikon återuppstår

Range Rover har fascinerat en hel värld sedan debuten 1970. När vi körde in den lagom inslitna enägarbilen i Verktygsbodens utställningsverkstad var det med ambitionen att genomföra en lättare uppfräschning. Det hela utvecklade sig dock snart till en fullskalig helrenovering och nu har vi samlat alla delar av vårt fantastiska äventyr. Följ renoveringen steg för steg – från garagefynd till färdig bil!

Ur innehållet:

Innehåll Range Rover specialutgåva

Ett annorlunda bilköp
Vi köper en Range Rover i Simrishamn, byter kamaxel i fält och kör den hem. Puckat men kul. Kanske mest i efterhand.

Projektstart
Bilen ser fin ut på håll men en titt under avslöjar en rad allvarliga problem. Dags för helrenovering!

Total demontering
För att kunna bygga upp från grunden måste man först ner till grunden. Vi inleder renoveringsarbetet med ramlyft.

Grunden till allt
Tvätt, blästring, rostlagning och därefter lackering i flera steg. Men så blir ramen som ny också.

Axlar och hjulupphängningar
En nylackerad och väldigt tom ram står redo på golvet. Börjar det roliga nu?

Drivlina på plats för provkörning!
Projekt Lord GNU behövde en tydlig deadline. Att göra chassit klart till Skoklosterträffen – kunde det gå? Skulle det till och med gå att köra en sväng?

En välvillig donator
Vi kapar tid istället för rost när vi hittar en reservdelsbil som får donera karosstommen till vårt Range Rover-projekt.

Svetsarbeten på karossen
Nu ska den "nya" karossen bli helt original – in i minsta karossdel.

Förberedelse för lackering
Det närmar sig lackering av karossen och dess paneler. Men först ska vi göra underarbetet!

Kaross möter ram igen
Bahama Gold baby! Range Rovern är plötsligt både lackerad och på rull – så gick det till!

Reservdelsjakt över hela världen
Att få tag i rätt delar till vårt projekt har inte varit enkelt men med goda kontakter och en hel del tur hittar vi förvånansvärt mycket.

Golv och tak
En helrenovering tar tid, men nu är det dags för att få golv, sidorutor och innertak på plats.

Inredning som kräver utredning
Dags att montera en nytillverkad inredning i vår projektbil. Det låter väl enkelt? Det är det inte

Alla dessa detaljer...
Renoveringen börjar närma sig upploppet men smådetaljerna tar längre tid än vi trott. Eller hoppats. Eller borde vetat...

Slutspurt och besiktning
En matta passas in, en backspegel monteras, stänkskydden kommer på plats... Plötsligt är det dags att besiktiga vårt största projekt någonsin. Hur ska det gå?

Äntligen ute ur verkstaden!
Belöningen efter drygt tre års renoveringsarbete – en känsla av fabriksny Range Rover. Vi passar på att berätta historien om modellen – och exemplaret. Lord GNU lever igen!

 

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.