När amerikanarna kom till England under kriget hade de med sig massor av Willys Jeepar. Det lilla allroundfordonet imponerade stort.
Hos Rover började man tänka på att göra en egen jeep, lämpad för brittiska förhållanden och här fanns ju gott om dåliga vägar och avlägsna gårdar. Den civila marknaden var en stor potential för ett sådant fordon.
De tidiga Land Rover var följaktligen mycket robusta, fyrhjusdrivna och primitiva. Ett mellanting mellan jeep och traktor. Den skulle kunna plöja en åker och sen åka till affären med var grundtanken.
En del tyckte den kanske var lite för primitiv, inte minst Maurice och Spencer Wilks samt Arthur Goddard - alltså de som hade skapat Land Rover.
Så ganska snart kom man med ett alternativ - Land Rover 80 Station Wagon. En Land Rover som såg lite mer ut som en bil, och med lite extra lyx. Tak till exempel!
Station Wagon kom under senare delen av 1949 och karossen på trästomme gjordes hos Tickford. I den fick man lite mer utrustning än man varit van vid i den vanliga Land Rovern.
Som läderklädda stolar och värmepaket och - det var det hela.
Jo - glöm inte finessen med dörrhandtag på utsidan och att reservhjulet (som var tillbehör annars) på motorhuven fick en snygg kåpa.
Station Wagon kunde fås med hela sju sittplatser om man ville, eller ett rejält oömt bagageutrymme.
Det var ingen oäven bil med en viss elegans, men det blev en ganska dyr Land Rover. Karossen på trästomme var ett dyrt hantverk. Fördelen med den vanliga modellen var att den betraktades som ett slags motorredskap och var därför billig i skatt och drift. Station wagon klassades som personbil och skattades därefter. Bilskatter, särskilt punktskatt på inköpet var skyhöga i England vid den här tiden.
Så Station wagon blev trögsåld. Främst på hemmamarknaden. Totalt byggdes det bara 650 stycken fram till och med 1951 - av dem gick 600 på export!
Men man var någonting på spåren ändå tyckte man. Station Wagon var rätt bil i fel tid - men tider förändras ju som bekant.
1955 gjordes en prototyp till en ny slags Station Wagon - Road Rover kallades den och var i mångt och mycket baserad på Rover P4.
Redan 1957 hade man förfinat Road Rovern - här ser den tydligt USA-influerad ut - En Chevrolet Nomad på steroider?
Nu började man få kläm på vad man ville ha fram, och vad kunderna ville ha. Tiderna hade förändrats markant och nu fanns det kanske en marknad för en lyxig och bekväm bil med imagen av Land Rover i behåll?
Men man gjorde sig ingen brådska - 1967 var man framme på det här stadiet.
Nu hade projektet bytt namn till Velar - och några tidiga provbilar gick ut under den täckmanteln. Men raskt döpters den om till det välkända Range Rover och resten är historia.
Med Range Rover skapde man en helt ny marknad - det tog 20 år innan Land Rovers första försök till slut låg rätt i tiden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.