Studebakers Lark blev en succé när den introducerades 1959, men populariteten dalade snabbt, modellen var slätstruken och tekniskt ålderdomlig när GM, Chrysler och Ford introducerade sina konkurrerande compact-modeller. I andra änden hade Studebaker sin eleganta GT Hawk och 1963 den extrema Avanti. Samma år piffade man upp Lark-serien och kryddade med en fiffig stationsvagn, Wagonaire med skjutbart tak. Dessutom erbjöd man soltak på övriga modeller, en detalj som var rätt ovanlig i USA på denna tid, "Skytop" kostade 185 dollar extra.
Men Daytona Wagonaire som stationsvagnen hette blev mycket uppmärksammad 1963, det skjutbara taket gjorde i- och urlastning av bilen enklare och gav många praktiska lastmöjligheter. Bland annat har Sveriges television använt ett par sådana här som kameraplattformar.
Wagonairen föregicks av designstudien Skyview från 1962, detta var ett verk av Brook Stevens som ofta anlitats av Studebaker för speciella projekt. Men Stevens hade använt det skjutbara taket förut, 1959 gjordes tre specialbilar för Olin Aluminium för att användas till att visa upp just aluminiummaterialets möjligheter och fördelar i design och konstruktion. En cabriolet, en sedan och denna stationsvagn, de tre byggdes av Reutters i Tyskland efter Stevens design på chassin från Chrysler.
Studebaker gick kräftgång de här sista åren och Wagonairen blev inte den succe man hade hoppats på, men fick i all fall hänga med i det krympande modellutbudet mot slutet 1966. De sista två åren byggdes alla modeller inklulsive Wagonaire i Kanada. Så 1966 försvann det praktisk skjutbara taket tillsammans med resten av Studebakers långa historia.
Men konceptet återuppstod igen 2003, denna gång hos GMC Denali och med tillnamnet XUV. XUV:s skjuttak var elmanövrerat, något som Wagonaires inte var. Dock blev Denali XUV en likaledes kortlivad modell, redan 2005 ströks den ur programmet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.