Bilden på Hemnet gick som en stötvåg bland Citroënentusiaster. I en annons för en villa i Nacka som såldes av ett dödsbo syntes en Ami Break på en bild från garaget. Men de som då försökte köpa bilen var redan för sent ute. Roger Waage hade redan då tagit över den.
– Kvinnan som ärvde huset är en gammal skolkamrat till mig och hon ville att jag skulle komma och hjälpa henne med att sälja bilen och ta bilder på den, men i stället köpte jag den.
Generöst nog så fick bilen stå kvar i garaget medan Roger satte den på rull igen. Förra besiktningen var 2003 så den behövde en rejäl motorservice och byte av det mesta i bromssystemet. Med det gjort så tog sig Roger till en närliggande bilprovning bara för att upptäcka att växellådan var tom på olja och hade varit det länge. Trots att rätt växellåda bara fanns just 1969 så hade Roger osannolik tur och fick tag på en låda i perfekt skick.
Citroën Ami var vännen som skulle bli länken mellan den enklare 2CV och den större ID/DS. Mycket av mekaniken lånades från 2CV även om motorn var starkare.
– Ami är en helt annan körupplevelse. Det märks att den har en riktig helsvetsad kaross. Det är lite mer bil, säger Roger Waage.
Tre år efter att modellen lanserats så kom kombin Break 1964. Rogers bil är den mer välutrustade Club Break med sidofickor i dörrarna, blanklister och dubbla strålkastare. I sommar har Roger kört sin Ami så mycket han hunnit, men trots Rogers kärlek till Citroën så är den nu ändå till salu.
– Jag bor i en lägenhet i Sundbyberg och har fyra bilar, två mopeder och ett barn. Jag får inse mina begränsningar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.