För omkring tio år sedan slog Johan Jensen i Hällingsjö till på ett billigt exemplar av Peugeot 605.
– Jag och en kompis hade som en utmaning givit oss själva en dag att hitta varsin bil för max 5 000 kronor inom Västtrafiks område, berättar Johan.
– Kompisen hittade en Ford Mondeo V6 i Skara och då bestämde vi att vi kunde tänja på geografin och åka till Arvika och titta på en 605.
Bilen som Johan fick tag på gav trots slitet skick mersmak och han började leta efter ett finare exemplar.
– När en fullutrustad bil av sista årsmodellen kom ut på Blocket var jag snabb, säger Johan. Det var en äldre herre i Vällingby som blivit tillsagd att sluta köra. Förutom lite skrapmärken på stötfångarna var den i superskick, mätaren hade just slagit om till 7 000 mil. Det var Blockets dyraste 605:a men den var ändå väldigt prisvärd!
Drygt sju år senare närmar sig miltalet 10 000 och förutom byte av kamrem, lite bromsdelar och påfyllning av AC:n och vanlig service har hans 3.0 V6 från 1999 skött sig väldigt bra.
– Den är min sommarbil, perfekt för både längre och kortare resor. Den är bekväm men kan köras aktivt med sportläget på automatlådan aktiverat. Men bäst gör den sig som glidare.
Ända sedan köpet har Johan spanat efter bättre lister till stötfångarna men har hittills gått bet.
– Det är inte helt lätt med reservdelar tycker jag, jag håller hela tiden utkik efter en donatorbil men har inte hittat någon där de detaljer jag letar efter är i bättre skick, säger Johan.
Peugeot 605 lanserades 1989 och tillverkades i tio år, ändå blev det inte mer än drygt 250 000 exemplar. Karossen är ritad av Pininfarina och den tekniska plattformen är i mycket gemensam med Citroën XM.
– Alla håller inte med mig men jag tycker att den är otroligt snygg, säger Johan. Det är bra att ni skriver om 605, fler borde upptäcka Peugeots bästa modell någonsin!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.