Du har sett dem tusen gånger på film och teve. Ford Crown Victoria var sällan privatägda men desto vanligare som polisbil eller taxi. Daniel Werner har importerat en New York-taxi till Sverige!
Runt om i Sverige rullar det ett antal Ford Crown Victoria Police Interceptors. De är lika främmande i den svenska vardagen som de är välbekanta från alla amerikanska filmer och tv-serier. Men en New York-taxi? Det är en betydligt mer ovanlig bil att importera!
Att Daniel Werner från Stockholm gjort det kanske också beror på att han redan har mer än en fot inne i Crown Victoria-världen. Han äger en polismålad Police Interceptor 2006 som är på väg att få en 27-liters V12 Meteor-motor från Rolls-Royce. Jo det är faktiskt sant! Dessutom har han importerat två civila polis-Victoria.
– Jag fick blodad tand med min Meteor, säger Daniel Werner. Min kompis Tobias som bor i New York kollar jättemycket på Facebook Marketplace. En morgon hade jag fått massor med meddelanden från honom om den här Ford Crown Victorian från 2011 som var till salu då. Jag sa åt honom att köpa den osedd!
Om vi ska skriva om en tio år gammal bil I Klassikers så ska det vara den här! Ford Crown Victoria är ändå stadigt placerad i 1900-talet med en rambyggd konstruktion och V8-motor, stel bakaxel och rattväxel. I september 2011 avslutades tillverkningen.
Till utrustningen hör blinkande lampor fram och bak som föraren kan tända som en signal om att exempelvis ett rån pågår.
Det som gör Daniel Werners NYC-taxi ovanlig är inte bara att den är sliten på det sätt som bara en New York-taxi kan vara. Den är också av den speciella Long Wheelbasemodellen. De 15 extra centimetrarna syns på de förlängda bakdörrarna och totallängden är 5,55 meter.
– Jag visste inte att den var Long Wheelbase, det var precis att den gick in på mitt bilsläp, säger Daniel. Jag ska behålla den precis som den är. Jag har gjort ursprungskontroll och nu är det dags att regbesikta den.
– Jag visste inte att den var Long Wheelbase, det var precis att den gick in på mitt bilsläp, säger Daniel. Jag ska behålla den precis som den är. Jag har gjort ursprungskontroll och nu är det dags att regbesikta den.
Vill du också vara med i Klassiker? För att vara med under vår vinjett Läsarnas Klassiker så vill vi att du skickar in ett par bilder till red@klassiker.nu och skriver några ord om din bil!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.