Det började med pappas Hillman Minx. I fullvuxen ålder återkom Lars-Inge Karlsson till modellen och det har blivit flera renoveringar. Men ingen cabriolet, det krävde hårt arbete bara att få tag på ett objekt. Cabrioletversion tillverkades 1962-64 och idag finns ytterst få överlevare. Lars-Inge såg bilen hos en samlare i Danmark.
– Jag fick tjata i 2-3 år innan jag fick köpa den, säger Lars-Inge Karlsson. Jag påbörjade renoveringen direkt men det tog tid i och med mitt jobb som busschaufför. Hade det inte varit för pandemin så hade nog den nog legat kvar i karossvaggan för när turism-näringen stod still har jag i stället haft tid för den här renoveringen!
Svetsjobbet var det allra drygaste menar Lars-Inge. Skärmkanter och en kryssbalk hörde till det som fick rostlagas. Motorn satt fast, men Lars-Inge hade en renoverad motor att ta till i stället. Ännu lättare var det med inredningen som behövde lite nytt skumgummi i stolarna och en liten lagning av ett brännmärke.
Suffletten har sannolikts bytts på 1970-talet så den behövde Lars-Inge inte göra något åt.
– Det finns en del nytillverkat till Minx, men vindrutelisten gick inte att få tag på. Det visade sig att sedanmodellen har samma list men ett annat artikelnummer!
Lars-Inge har både hunnit köra och laga sin cabriolet. Urtrampningslagret och överväxeln hör till det som jäklats och så la bromsarna plötsligt av.
– De fungerade bra först men det visade sig att när jag torkat ur huvudcylindern vid renoveringen så blev en liten papperstuss kvar. Jag är ändå väldigt nöjd med bilen. Det är kul att ha något som ingen annan har!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.