Nästa artikel
Liten bil – långa resor!
Läsarnas klassiker

Liten bil – långa resor!

Publicerad 14 april 2022
Man behöver ingen stor bil – inte ens för långa resor! Fråga Gunnar Sjölin som kört till Nordkap med sin Vespa 400!

Fjorton hästkrafter kan räcka långt. Från Västerås till Nordkap till exempel. Gunnar ”Gubas” Sjölin har gjort många resor med sin Vespa 400 som den till veteranbilsrallyt i Jyväskylä när det var 36 minusgrader på morgonen och år 1999 blev det en tur till Nordkap när finska Dvärgbilsförbundet hade en träff där.

– Små udda bilar har alltid varit min stora fordonskärlek och min underbara Vespa 400 är en av de allra käraste, säger Gunnar Sjölin.

Med sufflett och en tvåcylindrig luftkyld motor var den italienska Piaggios första och sista bilmodell. Den tillverkades i Frankrike mellan 1957 och 1961 i cirka 30 000 exemplar.

Det var en mikrobilskompis till Gunnar som hittade Vespan i Frankrike 1996. Tillsammans tog de den hem på en släpkärra. Den var redan då omlackerad i den röda kulören.

– Jag skulle lyfta bilen, då visade det sig att man limmat fast säckväv på undersidan av golvet. Jag fick byta all golvplåt.

Några år senare började motorn gå dåligt. Gunnar fick hjälp med att renovera den av en specialist utanför Paris.

– Han säljer reservdelar på internet också, men det är inte billigt. Vespan räknas ju som en mc-bil men det är mycket mer bil än konkurrenter som Heinkel, Isetta och Messerschmitt.

Gör som Gunnar Sjölin – var med i Läsarnas Klassiker! Skicka in några bilder till oss på red@klassiker.nu. Du får gärna skriva själv om din bil men annars så ringer vi upp och ställer några frågor!

Klassiker 4.2022

Ur innehållet:

Ögonblicket Rekord i Upplands Väsby
En försmak av framtiden i IC:s station där kaffe, korv och tidningar har trängt undan bensin och diesel.

Porsche 911 DP1 Zirkelbach
Chansen är stor att du minns den; rekordknäckaren från Hässleholm som dammade av nybyggda E4:an i 315 km/h!

Nya auktionssajter för entusiaster
Intresset för att sälja entusiastbilen på auktion växer: Collecting Cars och Bidders Highway vill ta marknadsandelar.

Vi ses i Jönköping!
Klassiker drar till Bilsportmässan på Elmia i påsk. Vi tar med oss balla bilar – och en elbilsexpert till vår Mars II Electric.

Automobilia Läsvärt 
Nöj dig inte med lättflyktiga rader på nätet, köp en bok i stället! Informativt, snyggt och kanske till och med lukrativt.  

Moped Monark M51 Sport
Sportigt snygg, men nog mer att titta på än att köra. Vissa drömmar är bättre innan de blir verklighet.

Listverket Reservhjulsplacering
På huven, under huven, i skärmen... Uppfinningsrikedomen för att få plats med hjulet ingen vill använda är stor.

Sverigeresan Fiat 600 längs Klarälven
Lill-Fian var knappt mer än provkörd när Klassiker gav sig ut för att korsa broar och följa Värmlands vattenvägar.

Pontiac T-37 1971
Inte så stor i USA, rejält stor i Sverige. Drick-Axels gamla amerikanare gjorde intryck när nuvarande ägaren var pojk.

Här har du mitt billiv!
Bläddra i fotoalbumet och minns bilarna – det har Tommy och Britta Granholm gjort. Gör det du med!

Försäkringsguide Välj rätt bolag!
Vilket är viktigast för dig? Lägst pris eller störst frihet? Vi jämför villkoren och tipsar om viktiga saker att tänka på.

Klassikerguiden Volvo 745-945
Jodå, visst är det dags för en krispigt kantig kombi att bli din nästa entusiastbil! Rymlig. Praktisk. Rolig!

Våra Klassiker
En Lords känsliga detaljer. En Twingo som självläker. 

Läsarnas Klassiker
Chevrolet Corvair, Vespa 400 och Peugeot 403 Familiale.

Fixa själv Vakna Patient 106 – del 2
Inga gissningar, inget hit-och-dit – Jon Remmers tar 
greppet på vår Peugeots budgetinsprutning. Succé!

Evenemangskalender
Lita inte på Ledin; Klassikersommaren är lång, inte minst om du tjuvstartar lite. Kolla här vad som finns att göra!

Mazda RX-7 1985
Supersuccé i USA och manegekrattare för Miata men tyvärr lite av en doldis i Sverige. Det är dags att ändra på det.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.