Fjorton hästkrafter kan räcka långt. Från Västerås till Nordkap till exempel. Gunnar ”Gubas” Sjölin har gjort många resor med sin Vespa 400 som den till veteranbilsrallyt i Jyväskylä när det var 36 minusgrader på morgonen och år 1999 blev det en tur till Nordkap när finska Dvärgbilsförbundet hade en träff där.
– Små udda bilar har alltid varit min stora fordonskärlek och min underbara Vespa 400 är en av de allra käraste, säger Gunnar Sjölin.
Med sufflett och en tvåcylindrig luftkyld motor var den italienska Piaggios första och sista bilmodell. Den tillverkades i Frankrike mellan 1957 och 1961 i cirka 30 000 exemplar.
Det var en mikrobilskompis till Gunnar som hittade Vespan i Frankrike 1996. Tillsammans tog de den hem på en släpkärra. Den var redan då omlackerad i den röda kulören.
– Jag skulle lyfta bilen, då visade det sig att man limmat fast säckväv på undersidan av golvet. Jag fick byta all golvplåt.
Några år senare började motorn gå dåligt. Gunnar fick hjälp med att renovera den av en specialist utanför Paris.
– Han säljer reservdelar på internet också, men det är inte billigt. Vespan räknas ju som en mc-bil men det är mycket mer bil än konkurrenter som Heinkel, Isetta och Messerschmitt.
Gör som Gunnar Sjölin – var med i Läsarnas Klassiker! Skicka in några bilder till oss på red@klassiker.nu. Du får gärna skriva själv om din bil men annars så ringer vi upp och ställer några frågor!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.