Minsta motorn och snyggaste karossen! Oddbjørn Skripeland är stormförtjust i sin Opel Rekord C 1500. Gör som Oddbjørn – skicka in bilder på din bil till oss på Klassiker!
Oddbjørn Skripeland i norska Arendal har varit Opel-entusiast i hela sitt vuxna liv. Förstabilen var visserligen det brittiska syskonet Vauxhall Cavalier men sedan har Manta, Kadett, Vectra och Astra passerat revy. Den första Opel Oddbjørn köpte som entusiastbil var en Monza men någon Rekord generation C har han inte haft. Förrän nu.
– En sådan har jag velat ha länge, säger Oddbjørn. Rekord generation C är en speciell bil.
Modellgenerationen kom som årsmodell 1967 och fångade tiden rätt med sin colaflaskform. I Sverige fanns Rekord med 1700- och 1900-motor. Men i Tyskland och på en del exportmarknader som Danmark och Norge fanns den även med den mindre 1500-motorn.
– Vanligast var 1700 i Norge, 1500 var en beställningsvara. Det var en basmodell med mindre utrustning. Framsätena går inte att justera och hela sätet fälls upp när man ska sätta sig i baksätet. På golvet var det gummimattor, mindre krom på utsidan, ingen cigarettändare och som Volvo PV 544 favorit så hade den bara ett solskydd.
Modellgenerationen kom som årsmodell 1967 och fångade tiden rätt med sin colaflaskform. I Sverige fanns Rekord med 1700- och 1900-motor. Men i Tyskland och på en del exportmarknader som Danmark och Norge fanns den även med den mindre 1500-motorn.
– Vanligast var 1700 i Norge, 1500 var en beställningsvara. Det var en basmodell med mindre utrustning. Framsätena går inte att justera och hela sätet fälls upp när man ska sätta sig i baksätet. På golvet var det gummimattor, mindre krom på utsidan, ingen cigarettändare och som Volvo PV 544 favorit så hade den bara ett solskydd.
Att det var en snikig Rekord 1500 1968 var kul tyckte Oddbjørn som köpte den för knappt två år sedan av en kompis. Rekorden hade bara haft en ägare fram till 2004 och är orenoverad. Någon gång har framskärmarna lackerats om, därför skulle Oddbjørn vilja lackera om hela bilen en dag. Men så länge handlar det mest om att använda den.
– På semestern kör jag den varje dag om det är fint väder. Det är kanske inte bilen som trivs bäst på E18 men på småvägar är den helt fantastisk!
– På semestern kör jag den varje dag om det är fint väder. Det är kanske inte bilen som trivs bäst på E18 men på småvägar är den helt fantastisk!
Gör som andra Klassikerläsare – visa vad du har! Det räcker med ett par bilder och några rader text. Vi fixar resten! Mejla din ”Läsarnas Klassiker” till red@klassiker.nu
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.