Vi efterlyser vinterbruksisar och Rolf Fridh i Östersund bidrar med sin ovanliga Renault 6
Hej
Jag kör med min R6'a året om.
Praktisk bra bil, även om det inte ser ut som att "Canada-värmen" kommit igång riktigt på bilderna.
Bilen är en Renault 6 1973 års modell. Inte den vanligaste bilen på vägarna nu för tiden.
_____________________
Renault 6 presenterades 1968 och var i botten en Renault 4 som hade snofsats upp med en modern och lite rymligare kaross, och skivbromsar fram. Man behöll också fyrans 845cc motor som gav den nya sexan sävliga prestanda. Snart byttes den ut mot den större 1100:an som gav en liten aning mer knuff. Modellen hängde med fram till 1980 och fick ingen egentlig efterföljare. I Sverige blev den långt ifrån någon storsäljare och ströks efter några år till förmån för den modernare Renault 5. Men vår läsare Rolf Fridh värnar och vårdar ett av de kvarvarande exemplaren.
Jag kör med min R6'a året om.
Praktisk bra bil, även om det inte ser ut som att "Canada-värmen" kommit igång riktigt på bilderna.
Bilen är en Renault 6 1973 års modell. Inte den vanligaste bilen på vägarna nu för tiden.
_____________________
Renault 6 presenterades 1968 och var i botten en Renault 4 som hade snofsats upp med en modern och lite rymligare kaross, och skivbromsar fram. Man behöll också fyrans 845cc motor som gav den nya sexan sävliga prestanda. Snart byttes den ut mot den större 1100:an som gav en liten aning mer knuff. Modellen hängde med fram till 1980 och fick ingen egentlig efterföljare. I Sverige blev den långt ifrån någon storsäljare och ströks efter några år till förmån för den modernare Renault 5. Men vår läsare Rolf Fridh värnar och vårdar ett av de kvarvarande exemplaren.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.