Nästa artikel
”Dörren såg ut som knycklig stanniol!”
Läsarnas klassiker

”Dörren såg ut som knycklig stanniol!”

Publicerad 15 maj 2023
Per Arne Almeflos Renault Floride från 1961 hade blivit lagad på gammalt vis, men det var ändå det som räddade kvar bilen.

Egentligen skulle Per Arne sälja sin sextiotals-Vespa innan han skulle köpa bil men slumpen ville annat:
– Det var en granne som hade varit och hälsat på en kille som höll på med amerikanska bilar och där stod den. Killen ville sälja till någon som kunde ta hand om den och min granne visste att jag hade haft några Renault tidigare. Och det passade bra att den var öppen, det ville jag gärna ha istället för Vespan, säger Per Arne.

Floriden vann även gillande hos hustrun Marianne när han visade bild på den lilla gröna. Förra ägaren hade fixat bromsarna och den gick att starta, men inte så mycket mer…
– Den gick dåligt så det blev mycket fix innan det var klart, och nu har jag lämnat topplocket för att få ventilerna inslipade. Jag såg att lacken var körd men jag tänkte att det skulle ordna sig…
Men när Renaulten var på blästring inför lackeringen dök det upp lustiga saker.
– Dörren såg ut som ett knyckligt stanniolpapper eller nåt i den stilen, med spackel fyllt i de värsta groparna.

Längre tillbaka i ägarlängden har Per Arne hittat en bilmekaniker som köpt den som delar och gjorde i ordning den som man gjorde förr; med delar som funkade men inte alltid var just till Floride. Hans son hade den senare som isbil och var nog skyldig till den skrynkliga plåten efter någon olycklig sladd.
– Men bilmeken räddade den ändå från skroten!

Per Arne fick tag på en duktig bilplåtslagare som lagade från grunden och har tennat istället för att använda spackel.
– Sen fick jag den lackerad i en kulör efter originalreceptet. Det är en tidig metallicfärg så metallflingorna är i silver, blandat i den gröna färgen.
Resultatet ger den rätta tidstypiska känslan; en värdig kostym till de lyckade linjerna från Renaults egna formgivare, tillsammans med Virgil Exner Jr, Ghia och Frua.

Vill du ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.

Här kan du läsa mer om Renault! Kör specialtidningen i vår shop!

KLASSIKERS BÄSTA OM RENAULT!
Fantastiska Renault. Folkbilen, rallybilen, antibilen, familjebilen, lyxbilen, designbilen, sportbilen, lastbilen – och så mycket mer! Här har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Renault – från 1930-tal fram till 1980-tal.

 

INNEHÅLL:

Renault Juvaquatre Coupé 1939
En vacker liten bil tittade ut från fabriksportarna 1939 men den hann aldrig slå världen med ­häpnad, kriget kom emellan. (Klasssiker 9/2018)

Sverigeresan Mälaröarna
Taket av och finhatten på. Vi upptäcker Mälaröarna i Renault 4CV Décapotable. (Klassiker 7/2014)

Köpguide Renault 4CV
Även en liten bil ska ha fyra dörrar. Körglad och prisvärd fransk folkklassiker. (Klassiker 11/2011)

Sverigeresan Stockholms skärgård
Vi kryssar lite lagom planlöst och upptäcker kallbadhus, nedlagda regementen och slingrande vägar i en Dauphine 1962. (Klassiker 8/2008)

Köpguide Renault Dauphine
Glöm baskern, baguetten och alla inarbetade bilder. Vill du bli golvad av Frankrike så är det en Dauphine du ska ha! (Klassiker 3/2017)

Renault 4 1974
Den marknadsfördes som förbruknings­vara. Det är vi tacksamma för att denna varsamt renoverade -74:a inte blev. (Klassiker 2/2007)

Köpguide Renault 4
En bil som köptes av bilhatare, nu finns bara exemplaren man måste älska kvar! (Klassiker 9/2013)

Renoveringen Renault 4 Super
Toppversionen med dubbla stötfångare, stolar med ett uns av stoppning och en baklucka med amerikansk touch! (Klassiker 1/2019)

Renault 10 1967
För evigt dömd att befinna sig i skuggan av sin föregångare? Desto större anledning att ta en ordentlig titt på R10. (Klassiker 5-6/2007)

Renault R8 & R12 Gordini
Vi sammanför tre blåvita hjältar: R8 1100, R8 1300 och R12 Gordini. (Klassiker 4/2010)

Köpguide Renault 16
1960-talaren som pekade ut riktningen mot 70-talet. Du ska ha en halvkombi! (Klassiker 10/2015)

Långmilare Renault 17 TS 1973
Jan Karlsson har sett nästan varenda hörn av Europa i sin R17. Nu närmar sig körsträckan 95 000 mil! (7/2020)

Renault Estafette 1980
Renault tänkte inte utanför boxen när man tog fram sin första framhjulsdrivna bil. Det blev en låda! (2/2019)

Renault Espace
Sittplats i polyester för en hel skolorkester. Espace jubilerar – vi kör. (Klassiker 7/2014)

Renault Alpine A310
En fransk 911 fast med glasfiberkaross och samma motor som Volvo 264 – en lyckad blandning! (7/2017)

Renault 5 Turbo 2 1985
Snäll uppsyn – vassa tänder. Vi kör en mittmotor­legend! (Klassiker 9/2012)

Renault 5 TS 1983
En av 1970-talets spänstigaste småbilar tog Renault in i 1980-talet. Den här har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 10/2010)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Renault ur Klassikers produktion. Reportagen är publicerade mellan 2006 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.