Egentligen skulle Per Arne sälja sin sextiotals-Vespa innan han skulle köpa bil men slumpen ville annat:
– Det var en granne som hade varit och hälsat på en kille som höll på med amerikanska bilar och där stod den. Killen ville sälja till någon som kunde ta hand om den och min granne visste att jag hade haft några Renault tidigare. Och det passade bra att den var öppen, det ville jag gärna ha istället för Vespan, säger Per Arne.
Floriden vann även gillande hos hustrun Marianne när han visade bild på den lilla gröna. Förra ägaren hade fixat bromsarna och den gick att starta, men inte så mycket mer…
– Den gick dåligt så det blev mycket fix innan det var klart, och nu har jag lämnat topplocket för att få ventilerna inslipade. Jag såg att lacken var körd men jag tänkte att det skulle ordna sig…
Men när Renaulten var på blästring inför lackeringen dök det upp lustiga saker.
– Dörren såg ut som ett knyckligt stanniolpapper eller nåt i den stilen, med spackel fyllt i de värsta groparna.
Längre tillbaka i ägarlängden har Per Arne hittat en bilmekaniker som köpt den som delar och gjorde i ordning den som man gjorde förr; med delar som funkade men inte alltid var just till Floride. Hans son hade den senare som isbil och var nog skyldig till den skrynkliga plåten efter någon olycklig sladd.
– Men bilmeken räddade den ändå från skroten!
Per Arne fick tag på en duktig bilplåtslagare som lagade från grunden och har tennat istället för att använda spackel.
– Sen fick jag den lackerad i en kulör efter originalreceptet. Det är en tidig metallicfärg så metallflingorna är i silver, blandat i den gröna färgen.
Resultatet ger den rätta tidstypiska känslan; en värdig kostym till de lyckade linjerna från Renaults egna formgivare, tillsammans med Virgil Exner Jr, Ghia och Frua.
Vill du ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.