När Thommy Zeipel hade färskt körkort i början av sjuttiotalet stod han ofta och tittade i skyltfönstret hos Saabhandlaren; tänk att kunna stega in och köpa en V4 att ta ut i rallyskogen!
– Det var ju då Stig Blomqvist och Per Eklund härjade; Saabarna var det värsta man kunde åka med. Jag var ju ute i skogarna och kollade men jag hade ju inte råd med någon ny bil då, jag fick nöja mig med en gammal PV Sport och Amazon, säger han.
Men rallykörning blev det ändå, även om det inte var bakom ratten i ”rätt” bil.
– Jag körde faktiskt några tävlingar mot Stig och Per men de var ju ljusår ifrån, säger Thommy och skrattar.
Rally förblev det stora intresset och Thommy är fortfarande med i svängen; nu som tävlingsledare. Saab 96:an köpte han 2010 av en kompis och först nu börjar den bli klar som rallyreplika.
– Jag plockade fram mina gamla grejer från rallybilarna och sen har jag letat på marknader för att få tag på den rätta utrustningen från Saabs Sport & Rally-sortiment.
Ratt, stolar, svarvade fotbollsfälgar, extraljus – och förstås dekalerna som förvandlar vardagsbilen till tävlingsdito i uttrycket. Fast under huven är den standard.
– Men jag har plockat ihop en 1740-motor på 120 hästar som jag ska stoppa i nån dag, säger Thommy. Det blir nästan dubbla effekten!
En röd rally-Saab är en riktig snackmagnet, på macken och längs vägarna...
– Folk har till och med jagat ikapp mig för att få ta bilder och prata! Jag märker att det är många som har en relation till den här bilmodellen.
För den oinvigde ser allt rätt ut men Thommy saknar en viktig detalj; stoppningen till störtbågen:
– Ja, den letar jag fortfarande efter, den ska snöras på. Men bågen kommer från en riktig rallybil, så vitt jag vet ska den ha suttit i den sista bilen som lämnade Saabs tävlingsavdelning i Trollhättan.
Någon som kan hjälpa Thommy med pricken över i? Hör av dig!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.