Den uppseendeväckande installationen kallades för The tower of power - där General motors visade upp en del av GMC-sortimentet. Fast kromade fälgar och vitlackerade chassin var bara för show. Det här var arbetshästar av rang.
GMC står för General Motors Truck Company och har alltså inget med Kanada att göra vilket många tycks tro. Det har också anor som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Det började med att William C. Durant - en av General Motors grundare och förgrundsgestalt hade köpt på sig några mindre lastbilstillverkare - Rapid Motors och Reliance. Dessa bakades ihop till GMC divisionen 1911.
Från 1920 kom GMC: s lastbilar att samköras med Chevrolets nya linje kommersiella fordon. Med uppdelningen emellan dem att Chevrolet riktade sig till privatpersoner och GMC till åkerier och större företag.
Under femtiotalet kom det gradvis att förändras. GMC:s bilar blev allt flådigare med mer krom, ibland tvåtonslackeringar och dubbla framlampor. För att även visa att GMC var finare började man främst sälja dom genom Buicks återförsäljare. Gradvis blev dom Chevrolets lyxigare kusin och Chevrolet kom mer ta över rollen som den enklare varianten med fokus på volym. En fördelning som står sig än idag.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.