1979 skulle en tuff van ha reservhjulet på bakluckan, tuffa fälgar,röd plysch, små runda fönster och stripes.
Renault 5 var kanske inte ett givet utgångsobjekt att bygga en tuff USA-inspirerad van på.
Det var heller inte Renaults idé utan 'Le Car van' kom från karossbyggaren Heuliez.
1979 presenterade man denna kreation, en rejält tillpiffad Renault 5 med reservhjulet på luckan, stripes, små runda fönster i blindpanelerna som man täckte de bakre sidorutorna med.
Den gick att få två eller fyrsitsig och i bagaget skådade man in i ett hav av röd plysch.
Den var en ohämmad flirt med rådande amerikanska vantrenden och Renult 5 hette ju Le Car i Amerika - så då var det naturligt att döpa specialaren till Le Car Van.
En gimmick? Javisst, men det kom att byggas en liten serie av den ändå. Först baserades den på 5TS, med från 1980 kunde man även få den med automat, eller byggd på edn rivigare Alpineversionen. Åren 1979 till 1983 gjordes inte mindre än 450 Le Car Van, men vilken kan målgruppen varit månntro?
Det var heller inte Renaults idé utan 'Le Car van' kom från karossbyggaren Heuliez.
1979 presenterade man denna kreation, en rejält tillpiffad Renault 5 med reservhjulet på luckan, stripes, små runda fönster i blindpanelerna som man täckte de bakre sidorutorna med.
Den gick att få två eller fyrsitsig och i bagaget skådade man in i ett hav av röd plysch.
Den var en ohämmad flirt med rådande amerikanska vantrenden och Renult 5 hette ju Le Car i Amerika - så då var det naturligt att döpa specialaren till Le Car Van.
En gimmick? Javisst, men det kom att byggas en liten serie av den ändå. Först baserades den på 5TS, med från 1980 kunde man även få den med automat, eller byggd på edn rivigare Alpineversionen. Åren 1979 till 1983 gjordes inte mindre än 450 Le Car Van, men vilken kan målgruppen varit månntro?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.