Det är en för Volvohistorien mycket viktig bil som specialbyggdes av italienska Vignale 1953 på beställning av affärsmannen Gösta Wennerberg. Han tänkte sig en lågserieproduktion av coupén på Volvo PV444-bas men av denna blev intet. Elisabeth II användes som bruksbil till slutet av 1970-talet. På 1980-talet påbörjades en renovering då den fick lacken bortslipad från aluminiumkarossen, men sedan har den stått utomhus i många år.
Nu har bilen med den handknackade aluminiumkarossen hamnat hos en av Sveriges mest meriterade bilbyggare, Leif Tufvesson. Han har arbetat på Volvo Concept Center, varit utvecklingsansvarig på Koenigsegg och vunnit Hot Rod Magazines prestigefyllda pris ”Hot Rod of the year”. Sedan 1997 har Leif Tufvesson drivit Caresto i Ängelholm som renoverar klassiker och bygger hotrods.
Elisabeth II är i mycket dåligt skick och renoveringsbehovet är mins sagt omfattande.
– Den har inget golv men vi har en donatorbil i form av en PV som står i delar, säger Leif. Den ska få bidra med bottenstrukturen.
Han forskar just nu i bilens historia för att få fram så många bilder som möjligt. Genom att den står i hans verkstad får han också en känsla för vilka problem som måste lösas. Bland annat har aluminiumkarossens takstolpar spruckit.
– PV:n är ju en självbärande konstruktion och med en aluminiumkaross blir den för vek, säger Leif. Takstolparna har inte förstärkts. Man har nitat ihop aluminium mot stål och nithålen har ärgat upp, de som en gång var 3 mm är nu 6 mm stora, det blir pyssligt att få ihop.
Leif Tufvesson är dock långtifrån ovan att arbeta med aluminium, de hotrods han byggt är handknackade i samma material.
– Det är nästan det roligaste att jobba med.
Många gånger har Leif Tufvesson jobbat mot pressade deadlines, men den här renoveringen ska få ta tid.
– Det är skoj, men det är ett stort projekt som vi får ta bitvis. Jag ser inget tidsperspektiv.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.