1965 visade Ghia upp "Vanessa" som var en prototyp på Fiat 850-bas. Ungefär vid den här tiden hade Tjeckiska Tatra börjat titta på en modernisering av sin 603-modell. Då det kalla kriget mellan öst och väst emellanåt tinade lite så passade man på att ta kontakt med Vignale i Turin för att ta fram en modern Tatra. De första prototyperna byggdes 1967-68 och man gjorde även ett par coupéer på prov som dock aldrig kom i serieproduktion.
Tatras 613-serie började komma i produktion redan under 1969 men det var först 1973 som den presenterades och blev tillgänglig för allmänheten, eller nåja, den politiska elit som fick köpa Tatra då.
Hur samspelet var mellan Ghia och Vignale som ju både var ledande och flitigt anlitade designhus på denna tid är okänt, och kopplingen mellan Vanessan och Tatran likaså, men visst är dom lite för lika för att det bara skall vara en slump?
Tatra 613 kom att tillverkas ända fram till 1995, innan den avlöstes av T700 som fortfarande hade kvar grundstommen från 613/603 och byggdes i runt 60 exemplar fram till 1999.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.