En av de mer underliga och okända av alla kei-cars kom från Yamaha och såldes genom en biljettdistributör.
Kei-cars är små nätta bilar med små motorer upp till 650 cc, populära i Japan. Yamaha Ami heter den här bisarra skapelsen med någon slags aspiration att vara en Ferrari F40 men i botten är det en Daihatsu Opti.
Ami byggdes av en division inom Yamaha och var allt annat än billig då den kostade drygt tre gånger mer än Optin. Den såldes inte via Daihatsu utan kunde bara beställas genom en biljettdistributör!
Man tryckte till och med upp en broschyr då man satsade på en serie om runt 600 bilar. Dock var kundkretsen mer begränsad än så, bara tre exemplar lär ha sålts, året var 1997.
Ami byggdes av en division inom Yamaha och var allt annat än billig då den kostade drygt tre gånger mer än Optin. Den såldes inte via Daihatsu utan kunde bara beställas genom en biljettdistributör!
Man tryckte till och med upp en broschyr då man satsade på en serie om runt 600 bilar. Dock var kundkretsen mer begränsad än så, bara tre exemplar lär ha sålts, året var 1997.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.