Läckande hydraulik, rusande tomgång, rostiga fjäderbenstorn, allt större glykolaptit… Vår käre Lënnart har inte mått så bra på sistone. Tipsen om åtgärder har visserligen inte låtit vänta på sig, en hel del XM-fantaster har hört av sig med råd om olika "jättelätta" lösningar på Lënnarts problem.
Men eftersom redaktionen mest består av snackare har det inte blivit mycket gjort, vi har fyllt på och åkt vidare. Gnällt lite.
Nu ska det bli ändring! I morse kom Christian Traneflod med morgontåget från Göteborg. I ryggsäcken hade han en väl vald uppsättning verktyg, i huvudet mer XM-kunskap än de allra flesta.
Christian har figurerat i Klassiker tidigare, för två år sedan åkte han och kompisen Peter Sundfeldt till Frankrike och köpte en BFG motorcykel. Just det, en sådan där med fyrcylindrig boxermotor från Citroën GSA.
Till vardags driver Christian firman Citromec, en verkstad med Citroën som specialitet. Mycket av hans lediga tid går åt till den egna samlingen som bland annat består av ett knippe GS och en Padda. Som bruksbil kör Christian och hans sambo varsin XM.
När vi föreslog att Christian skulle ta hand om Lënnart ett tag ställde han upp helt utan betänkligheter, tvärtom var entusiasmen på topp.
- Den ser ju riktigt bra ut, säger Christian när han träffar Lënnart för första gången. Och den har de snyggaste kapslarna! Sådana har jag inte sett på någon XM på säkert tio år.
Vant visar han en rad finesser som vi inte hade en aning om: Facket för instruktionsboken, inställningen av ratten, hur digitalklockan aktiveras (den trodde vi var trasig).
- På alla andra bilar måste man alltid treva med fingrarna efter huvspärren, här är det perfekt utmärkt med två pilar, säger Christian och pekar på det assymetriskt placerade Citroënmärket i nosen.
Och visst, precis ovanför sitter huvspärren!
Med sin franskspecade navigator ("hon säger adresserna så vackert") till hjälp åker sedan Christian mot Göteborg.
Bon voyage!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.