Nästa artikel
Loungekänsla i Nyköping
Reportage

Loungekänsla i Nyköping

Publicerad 2024-11-18 14:30
Specialbyggd bilhiss och äkta NK-möbler. Hos Bilpunkten är det inte bara de klassiska bilarna man vill titta på!

Bilpunkten är en bilhandel av det rediga slaget med MRF-anslutning och bara nyare begagnade bilar som enbart står inomhus i fräscha lokaler med vita väggar. Men ett våningsplan upp är det mörkare och mysigare. Dit kan man gå i trappan om man är tvåbent eller åka i en specialbyggd hiss om man är försedd med två hjul eller fler. Det är Bilpunkten Classic där man säljer eller förmedlar klassiska bilar.

– Jag vill att det ska vara avspänt och trivsamt här. Stiligt men inte flådigt, säger vd Magnus Redlig. 

I loftplanet finns sköna soffor och eftersom det här är i Nyköping så har Magnus hittat en äldre bokhylla från NK som pryder sin plats med böcker och modellbyggsatser. Inte minst var bygget av bilhissen dyrt och komplicerat. 

När allt stod färdigt 2020 blev Magnus Redlig rejält sjuk i covid-19 men nu satsar man.

– Vi ska sparka igång det här på allvar nu. Vi söker bilar till försäljning och åtar oss också försäljningsuppdrag. Den som säljer hos oss ska få ett mervärde av det, till exempel att vi kan ställa iordning bilen i vår verkstad. 

Fokus ligger på europeiska bilar och inte minst tyska tillverkare. Just nu står en BMW 635 CSi -88, BMW Alpina B10 -91, Mercedes 350 SL -73, VW 1200 -55 och en Audi 80 Quattro -83 fabriksrallybil i avdelningens mjuka ljus. Den sistnämnda har en prislapp på 1,2 miljoner kronor.

– Det ska inte vara någon speciell prisklass här, det kan lika gärna vara roliga bilar för 100 000 kronor. Det viktiga är inte volymen på bilar som vi säljer utan att hitta rätt köpare.

BMW II - Klassikers samlarserie #29

ÄNNU MERA BMW!
Här är vår andra specialutgåva om det fantastiska BMW! Vi har samlat Klassiker­artiklar om 600, 700, Neue Klasse, 02-serien, 3-serien, 5-serien, 3.0S, 6-serien, 7-serien och 850i. Resor, renoveringar, köpguider och reportage!


Innehåll:

Ögonblicket BMW 507
När Stockholms Bilsalong 1956 invigde av Prins Bertil var ett av dragplåstren BMW:s nya roadster. (Klassiker 3/2016)

BMW 600 1958
Heinz har renoverat samma bilmodell som han körde som student i Wien. (Klassiker 1/2017)

BMW 700 Sport 1962 
Det är fel att tro att BMW 700 var en enkel folkbil helt utan sportambitioner. (Klassiker 4/2009)

Sverigeresan BMW 700 Dalarna
Med svansmotor från Falun till Borlänge– den långa, roliga vägen. (Klassiker 8/2016)

Köpguide BMW 02-serien
Fantastiska 02-serien har kallats ”bilen som räddade BMW”. (Klassiker 4/2005)

BMW 2000 1970 
Modellen som var den sista fasen i BMW:s Neue Klasse. (Klassiker 6/2008)

Sverigeresan BMW 3.0 S 1972
Vi tar en rejäl långfärdsvagn till Dalsland och utforskar Bengtsfors, Mellerud och givetvis Åmål! (Klassiker 10/2019) 

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen. (Klassiker 1/2023)

Köpguide BMW 5-serien E28
Vi vill påstå att 5-serien 1981–88 hör till BMW:s allra skarpaste. Köp nu! (Klassiker 2/2013)

Renoveringen BMW 316 
Sami körde fast i renoveringen av en 316. Då köpte han en 316 till – från samma år! (Klassiker 10/2015)

BMW 635 CSi 1986
Märkets mest långlivade modell – vi kör ett superexemplar och önskar att dagen aldrig ska ta slut. (Klassiker 3/2022)

BMW 728i 1996
Med tredje generationen 7-serie tog BMW ledningen i prestigeligan med avancerad teknik och tidlös form. (Klassiker 7/2020)

BMW 850i 1991
Konstruerad för att få hela världen att tappa hakan och fortfarande otroligt fascinerande. Är det läge att köpa en tolvcylindrig supercoupé nu? (Klassiker 7/2022)

Förenade Bil 100 år
Säg ett bilmärke och chansen är stor att Förenade Bil antingen importerat det eller sålt det någon gång sedan 1921. (Klassiker 3/2021)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.