Nästa artikel
Lyckad reklam
Trafikmagasinet

Lyckad reklam

Publicerad 19 mars 2008 (uppdaterad 17 juni 2010)
Trafikmagasinet har gjort stort intryck på många, det råder det ingen tvekan om. När Swefilm skulle göra reklam för en ny tv-bilaga använde man två kända karaktärer...
För ett ögonblick så trodde vi på Klassiker att vi var avlyssnade. Här lade vi ned vår själ för att kunna
göra vårt reportage om Trafikmagasinet. Så mitt under research-arbetet kom tv-reklamen för tv-bilagan TV14 som gör en träffsäker
parodi Trafikmagasinet.

Vi var tvungna att gå till botten med "idéstölden", så vi ringde den ansvarige copywritern på reklambyrån Swe som gjort reklamen.

- Vi gjorde tre filmer, gymping, Hajk och Trafikmagasinet som alla var tydliga tidsmarkörer och ikoner. Man förstår från ruta ett vad det handlar om. Budskapet var att TV har utvecklats och att TV14 är den moderna tv-tidningen, säger Johan Skogh.

Vad var det ni tog fasta på när ni gjorde tv-reklamen om Trafikmagsinet?
- Tempot är lägre, det är undervisande tv snarare än underhållande och konsumentupplysning på ett sätt som känns främmande idag.

Hur gjorde ni för att hitta de rätta attributen i reklamen?
- Vi tittade på klipp på Youtube.. Den Datsun 100 A som syns i reklamen hittade vi på Blocket.
Reklamkampanjen för Expressen/GT/Kvällspostens tv-bilaga är över, men den som vill se filmen om "Trafikjournalen" kan gå in och se den på reklambyråns hemsida.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.