Nästa artikel
Lyx med måtta – 240 GLE!
Reportage

Lyx med måtta – 240 GLE!

Publicerad 2024-12-16 14:30 (uppdaterad Igår 11:09)
Till årsmodell 1979 kom en ny lyxig toppmodell bland de fyrcylindriga Volvomodellerna. Modellbeteckningen 240 GLE kom och försvann tre gånger under de 19 år som 240-serien tillverkades.

Inflationstakten i ekonomin var stor i slutet på 1970-talet. Det verkar också ha lett till inflation i Volvos modellbeteckningar. 1979 blev DL ny basmodell när L försvann. GL var inte längre finast när nya GLE infördes. DL skiljde ut sig med nya kvadratiska strålkastare medan GL och nya GLE fick rektangulära lampor som lånats från 260-serien.

Fronten på GLE var en blandning av delar från 240 och 260-serien. Den hade den låga motorhuven men strålkastarna och den lackerade spoilern från 260.

GLE var lyxigast av 240-modellerna 1979, men ändå i mitten av programmet – den som ville ha en mer exklusiv och motorstark bil valde en 260. Den nya GLE-modellen hade en B21-motor med insprutning och 123 hk, växellådan var fyrväxlad med överväxel. Utrustningen var riklig. Metalliclack och lättmetallfälgar var standard. Att man ägde en GLE skulle synas tydligt, ett emblem satt också i grillen.

I kupén fanns plyschklädsel, växelspaksdamask i läder och silverfärgade låsknoppar. Ratten med GLE-emblem behövde ett minimum av ansträngning för att styras – servo var ju standard.

Efter bara ett år försvann GLE som modellbeteckning i 240-programmet i Sverige. Men 1983 kom den tillbaka igen. Behovet av modellen uppstod när 264 GLE lagts ner med introduktionen av 760 GLE. För den kund som inte ville ha den nya Volvon men ändå en lyxig bil fanns därför ett nytt alternativ. 760 fanns ju inte heller som kombi men det gjorde 240 GLE.

GLE och GLT var två syskon med samma B23E-motor på 136 hk. Medan GLT var sportigt inriktad med mattsvarta detaljer hade GLE fått överta 260-modellens blanka lister runt dörrhandtagen och särskilda inramning av sidofönstren.

Svensksålda GLE och GLT hade båda de 25-ekrade Coronafälgarna i lättmetall. Fälgen kunde varieras för att ge olika intryck av modellerna. På GLT var hjulmuttrarna synliga och på GLE täcktes de av en navkapsel. Centrallås och nackskyddskuddar fram och bak var standard på GLE men inte GLT och båda modellversionerna hade varvräknare och växelspaksdamask.

1984 var effekten på GLT/GLE sänkt till 129 hk och året därpå försvann GLE igen från den svenska marknaden.

Till årsmodell 1989 fanns åter 240 GLE men var nu tillsammans med GLT reducerat till ett utrustningspaket. Motorn var på 116 hk oavsett om man köpte en GL, GLT eller GLE. Den sistnämnda skiljde ut sig med blank grill, navkapsel på coronafälgarna och lackerad frontspoiler. 1991 försvinner GLE för sista gången från bakstammen på Volvo 240.

Intresset och inte minst priserna på Volvo 240 Turbo och 242 GT verkar inte gå att hejda. Men GLE är ett exempel på en version som är lika udda och kanske också lika tillfredställande att äga som de sportiga modellsyskonen.

VOLVO 240 - Klassikers samlarserie #36

Volvos bäst säljande modell genom tiderna är numera etablerad som en självklar klassiker – trots att många fortfarande går i daglig ­trafik. Nu är Klassikers andra samlar­utgåva om 240-serien här!

INNEHÅLL:

Hundra fakta om Volvo 200-serien
100 punkter som summerar en otrolig bil. Racervagnen, statslimousinen och framför allt familjebilen.

Volvo 244 DL Jubileumsbil
Fylla 50 gör man bara en gång. Volvo firade med signe­rade exemplar av 244 och 264. 

Sverigeresan 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos ­jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Volvo 244 GLT 6 1980
Sportiga attribut som svärtat krom, spoiler och V6:an från 264. Men fyllde GLT6 en lucka som egentligen inte fanns? 

Volvo GL 1981 – USA-modellen
Det såldes fler Volvo 240/260 i USA än i Sverige – där ansågs märket dessutom vara exklusivt. 

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Volvo 244 GLT6 1982
GLT var förkortningen som kunde betyda flera olika motorer. Andreas Cleve har den ovanligaste – en 240 med sexa!

Volvo 240 1983
Hösten 1982 köpte herr Andersson sin nya Volvo och körde hem. Sedan dess har väl inget förändrats? 

Profilen 240 Turbo
Åttiotalets tuffaste Volvo. Här är allt du behöver veta om turbon med två, fyra och fem dörrar!
 
Fixa själv Läderklädsel i Volvo 240 
Fredrik Nyblad uppgraderar sin GLT med skinn i originalstil. Så gick det till, steg för steg!

Hobbyn & jag Volvo 245 DL
Sam Glover fastnade för den bruna interiören – det blev början på en vänskap som fortfarande håller efter 19 år!

Min första Volvo Carl Legelius
Pappa Bo kunde inte nöja sig med en vanlig 244 och hittade på en helt egen modell!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.