Nästa artikel
Lyxbussen från AMG
topptrimmat

Lyxbussen från AMG

Publicerad 12 december 2023
AMG - kända för att förädla och trimma Mercedesbilar. År 1989 gav dom sig i kast med att piffa upp skåpbilen 100D

Mercedes-Benz skåpbil som helt enkelt bara hette 100D kom 1981, men hade då en rätt brokig historia bakom sig. Den började faktiskt som en DKW!

DKW F89 Schnellaster kom 1949 och från 1953 kom dom även byggas på licens i Spanien, hos ett bolag som hette Imosa. Fabriken låg i Vitoria-Gasteiz , i den Baskiska regionen i norra Spanien.

När den gamla Schnellastern lades ner 1962 tog Imosa vid med att göra en modernare variant - F1000L

Efter något år insåg man att det behövdes en modernare drivlina med, valet föll på att använda Mercedes OM636-motor.
Till sist ledde det till att Mercedes tog över hela rasket 1975. Skåpbilarna, som fortsatte byggas i Baskien döptes om till Mercedes-Benz N1000

Men 1981 var det dags för en helt nygammal modell - MB100, under skalet inga större förändringar men en modernare utsida gjorde att den blev hyfsat framgångsrik på export. 

Den var så långt från flärd och prestige man kunde komma - men hos AMG fick man en idé. Att klä upp den spanska skåpbilen i finkostym. 

Inuti - nio säten klädda i grå Alcantara med AMG logon i ryggstöden.  EN matchande grå finskuren matta på golvet. Här fanns Air condition och ett påkostat ljudsystem. För dom som ville gick det även att få telefon i bilen.

På utsidan - kjolar och en rejäl reflexramp bak såklart - det var ju 1989. Tvåtons lack i metallic, tonade rutor och  i fronten fick den runda lampor i en svart grill. Fälgarna var på 15" i lättmetall försedda med AMG:s logo och breda däckfrån Dunlop.
 

På motorsidan var det inte så mycket gjort. Ursprungliga turbodieseln - en fyra på 72 hästkrafter fanns kvar. Men det gick även att välja den kraftigare treliters dieselfemman med turbo om man ville ha bätttre knuff. 

1989 kostade en vanlig MB100 drygt 37600 D-mark om man ville ha den niositsiga minibussversionen.  AMG 100D gick lös på hela 95000 D-mark!

Hur många som byggdes av AMG-bussen är oklart men det torde blivit ganska få av denna AMG:s märkligaste modell.
Eller näst märkligaste - dom satte tänderna i Mercedes G-wagen också, men det är en annan historia.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.