De la Chapelle i Lyon var mest kända för kit cars - främst replikor på Bugatti type 55.
Men man visade att man kunde annat med fast hur Parcours kom till är lite luddigt. Rörde det sig om specialjobb åt en anonym klient eller var det en storslagen PR-satsning? De La Chapelle Parcours presenterades på Genevemässan 1990.
Hur som helst liknade den inget annat. En minibuss med plats för 6-8 personer och toppfart på närmare 250km/h!
Inuti satt man i bekväma säten med all tänkbar lyx. Skinnklädsel, dubbla klimatanläggningar, TV, telefon och en laptop fanns med i paketet.
I motorummet kunde man välja på två maskiner - Jaguar V12:a eller en Mercedes-Benz V8. Via en automatlåda fördes kraften ut till alla hjulen. Luftfjädring borgade för bra komfort och väghållning.
Trots sin storlek - 535cm lång över två meter bred och drygt 175cm på höjden var cx-värdet bara 0,28!
De la Chapelle använde mycket kompositmaterial för att hålla nere vikten som ändå landade på 2,2 ton
Vad prislappen på världens vräkigaste minibuss var är okänt, och utsikterna att hitta någon begagnad är tämligen små.
Det gjordes bara tre stycken De La Chapelle Parcours - två med V12 och en med V8-motor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.