EU vill skärpa reglerna för återvinning av gamla fordon. Tanken är att minska framställningen av helt nya råvaror och sänka utsläppen.
Men om reglerna skärps kan det också innebära att många entusiastbilar klassas som skrot. Då blir bilägaren skyldig att lämna den till återvinning.
Mängder av invändningar och frågor har kommit in till EU-kommissionen om förslaget. Klassikers chefredaktör Carl Legelius har beskrivit förslaget som ”skrämmande verklighetsfrånvänt”.
Nu går också M Sverige (tidigare Motormännen) ut med kritik mot förslaget. Även om det grundläggande syftet – att sänka utsläppen – är bra, är förslaget som det ser ut nu i ”direkt konflikt” med både EU:s grundläggande rättigheter och den svenska grundlagen.
”Konsekvensen kan bli att du mot din vilja fråntas ditt fordon utan ersättning”, skriver M Sverige.
Organisationen vill att förslaget skrivs om.
”Den befintliga svenska regleringen är fullt tillräcklig och därför bör kommissionens förslag bland annat om särskild reglering vid försäljning och köp av fordon revideras.”
Följ vår bevakning om ELV-förslaget genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.