1969 kom Mach 1 som ett prestandapaket till Ford Mustang och blev från första stund mycket populärt. Mach 1 Mustanger gick att få fram till 1978.
Men redan 1964 kom Volkswagen Mach 1, med lite tuffare sportfälgar från Porsche 356, och fartrand. På motorsidan fanns en Oettinger-Okrasatrimmad 1300cc motor på 50 hästar.
d'Ieteren inte bara sålde Volkswagen , man hade hand om sammansättning för Belgien av dom också. Man planerade en serie på 300 Mach 1, men i slutändan blev bara 29 bilar levererade.
d'Ieteren hade i sig själv en spännande historia, det startade som ett vagnmakeri i Bryssel 1805, vilket innebär att dom är äldre än själva nationen Belgien. När automobilen kom blev d'Ieteren kända som en av Europas förnämsta karosseribyggare. Dom klädde chassin från Cadillac, Packard, Hispano-Suiza, Bugatti, Rolls-Royce med flera.
Efter kriget var efterfrågan på lyxiga specialkarosser nästan obefintlig, och d'Ieteren fick agentur för att sälja den nya Volkswagen istället. Dock gjorde man en del karossjobb, cabrioleter på Panhard bland annat.
d'Ieteren säljer än idag Volkswagen, och hela VAG-koncernens fordon. Men det är bara en del av den jättekoncern med 27000 anställda d'Ieteren har blivit sedan Jean Jospeh d'Ieteren började göra vagnshjul i en smedja 1805.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.