Per Gillbrand har avlidit. Den världskände ingenjören gjorde turbomotorn användbar.
Motorutvecklaren Per Gillbrand började sin karriär på Volvo på 1950-talet. Där var han med och utvecklade Volvos kanske mest slitstarka motor: B18 som skulle hamna i P1800, PV544, Duett, Amazon och 140-serien.
1964 värvades han till Saab där han deltog i utvecklingsarbetet av alla Saabs fyrtaktsmotorer. Han utvecklade turbomotorn och gjorde den tekniken tillgänglig i familjebilar. Detta gjorde att han fick smeknamnet ”Turbopelle”. Per Gillbrand tog fram APC-systemet, Saabs lösning för att hantera variationer i bränslekvalitén.
Hans idé om motorer med variabelt kompressionsförhållande ledde till Saabs SVC-motor som visades upp på Stockholms bilsalong 2000. Tekniken hamnade aldrig i serieproduktion men har på senare år plockats upp av bland annat Nissan, Infiniti och Porsche.
Efter att han gått i pension reste Per Gillbrand runt och visade upp fullt fungerande modellbyggen av historiska motorer. Sin sista show höll han i Berwaldhallen i Stockholm den nionde november 2014.
Per Gillbrand blev 82 år.
1964 värvades han till Saab där han deltog i utvecklingsarbetet av alla Saabs fyrtaktsmotorer. Han utvecklade turbomotorn och gjorde den tekniken tillgänglig i familjebilar. Detta gjorde att han fick smeknamnet ”Turbopelle”. Per Gillbrand tog fram APC-systemet, Saabs lösning för att hantera variationer i bränslekvalitén.
Hans idé om motorer med variabelt kompressionsförhållande ledde till Saabs SVC-motor som visades upp på Stockholms bilsalong 2000. Tekniken hamnade aldrig i serieproduktion men har på senare år plockats upp av bland annat Nissan, Infiniti och Porsche.
Efter att han gått i pension reste Per Gillbrand runt och visade upp fullt fungerande modellbyggen av historiska motorer. Sin sista show höll han i Berwaldhallen i Stockholm den nionde november 2014.
Per Gillbrand blev 82 år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.