Sent 1967 öppnade världens första Electric Car Expressway mellan Detroit och Chicago. Snabbladdningsstationer hade placerats ut på fem Holiday Inn-anläggningar längs den knappt 50 mil långa sträckan.
Där kunde elbilsföraren ta en kaffe och en äppelpaj under snabbladdningen eller kanske stanna för middag och övernattning.
Bakom idén låg elbilspionjären Robert R Aronson.
Bilen som var tänkt att trafikera sträckan var Mars II Electric som byggdes i ca 45 exemplar 1967-1968.
Det handlade om en Renault 10 som konverterats till eldrift av Aronson och hans företag Electric Fuel Propulsion.
I Mars II Electric var bensinfyran därbak ersatt av en likströmsmotor på 12 kilowatt, monterad på den ordinarie fyrväxlade lådan.
Bagage- och motorutrymme fylldes sedan med 20 stycken sexvoltsbatterier på 250 Ah vardera. Varje batteri vägde 41 kg och vikten på bilen mer än fördubblades till 1,7–1,8 ton – uppgifterna går isär.
För att hantera den högre vikten hade fjädringen förstärkts och däcken bytts ut till en större dimension.
Under framhuven satt en inbyggd laddare som kunde kopplas till 115- eller 230-voltsuttag.
Batterierna kunde enligt Aronson laddas från tomma till 80 procent på 45 minuter och skulle tåla 800 laddningar innan de behövde bytas.
Toppfarten angavs till 96 km/h och räckvidden vid blandad körning till mellan 11 och 19 mil.
I Klassiker 5/2021 berättar vi om Mars II Electric vars historia i många stycken påminner väldigt mycket om Teslas, bara 50 år tidigare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.