Nästa artikel
Maxad Mini!
Reportage

Maxad Mini!

Publicerad 26 november 2020
Som en Mini – men större och med halvkombikaross och femväxlad låda! Austin Maxi hade mycket som talade för sig när den presenterades 1969.
Om man som Alec Issigonis låg bakom två mästerstycken som Morris Minor och Mini så fanns det vissa givna komponenter även i de följande verken. BMC 1100/1300 och 1800 hade i likhet med Minin tvärställd motor, lång hjulbas och vätskefjädring med det så kallade Hydrolasticsystemet.
 
Att även nästa projekt skulle bygga vidare på Issigonis modellprogram med framhjulsdrift var självskrivet. BMC:s projektnamn på det som blev Austin Maxi var ADO 14.
 
BMC försökte hitta komponenter i det befintliga modellprogrammet som kunde användas till den nya bilen. Till karossen hittade man bara en sådan del då ytterpanelerna på dörrarna lånades från Morris 1800 och Austin 3-litre.
 
Alec Issigonis trodde starkt på att bilar skulle präglas av funktionalitet. Interiören var spartansk utan tillstymmelse till utsmyckning, men innerutrymmena var fantastiska för en bil som bara var strax över fyra meter lång. 
 
Arbetet med ADO 14 var långt gånget när BMC slogs samman i det som skulle bli British Leyland. Det tänkta namnet BMC 1500 byttes till Austin Maxi inför lanseringen.
 
Slutförandet av modellen stressades fram och I april 1969 premiärvisades Austin Maxi och till Sverige kom modellen året därpå. Den framstressade premiären straffade sig direkt. Maxi fick svidande kritik för att den var slö och ful. Växelföringen dömdes ut som svårhanterlig. Den hade vajrar istället för traditionellt länkage.
 
Till årsmodell 1971 kom Maxi 1750 med en större motor. Dessutom hade växelöverföringen förbättrats och Maxi fick också lite mer utsmyckning i form av en ny grill och träpanel. Men kritiken hade varit så omfattande att den inte gick att ignorera ens i försäljningsbroschyren. ”Nu är Maxi en välprövad bil som blivit ännu bättre” stod det i den svenska broschyren när den nya Maxi 1750 lanserats här.
 
I Klassiker nr 10/2020 kan du läsa mer om Austin Maxi och Lennart Wiströms -73:a.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.