Det vinglösa flygplanet hade en rotor som stod för lyftkraften istället. Farkosten drevs framåt med den vanliga motorn men huvudrotorn sattes i rörelse av fartvinden. Autogyron hade en kort storhetstid under dessa år, och Rolfs maskin var av typen Cierva C30A och denna användes främst för turistflygningar i och runt Åre och Storlien under några år på 30-talet. Rolf flög även taxi och ambulansflyg med Ciervor, och demonstrerade även typen för armén och flottan vid flera tillfällen. Inalles avverkade Rolf von Bahr sju stycken autogyros och samlade på sig över 3000 flygtimmar på den här typen.
Juan de la Cierva hade utvecklat autogyroprincipen under 20-talet och stod för designen. Men maskinerna byggdes främst av Avro England med Ciervas patent. Totalt satte Avro ihop 78 stycken, 25 stycken byggdes av Lioré et Olivier i Frankrike och ytterligare 40 stycken av Focke-Wulf i tyskland under namnet C.30 Heuschrecke. Totalt gjordes 178 exemplar av Ciervas C30. von Bahrs SE-AEA finns idag bevarad på tekniska museet i Stockholm.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.